Hur länge får man....

...gå på A-kassa, Alfakassa, Socialbidrag och liknande?? För efter ett år borde man väl inte längre få det? Borde det inte vara större krav på att folk skaffar sig ett jobb eller...

För du får ju inte hur mycket csn som helst. Efter Xantal år/poäng så säger det ju stop. Sen kan du inte plugga mer med csn i ryggen liksom. Det vet jag, för jag känner några stycken som nyttjat slut på't.



För om det är tidsbegränsat/pengabegränsat - ja då kanske det sporrar fler att skaffa sig ett jobb istället för att gå hemma och "få ut samma peng".
Känns ju som om att vissa har den attityden. För hur många gånger har man inte hört; "Varför ska jag ta ett skitjobb när jag kan gå hemma med a-kassa?" RENT IDIOTISKT säger jag! Speciellt om man har sambo och/eller barn.

Vet ju att vissa har fan gått hemma arbetslösa på A-kassa flera år. Förstår liksom inte hur det är möjligt att man får göra det. Det finns ju hur mycket jobb som helst på platsbanken... om man bara söker en tredejdel av dom(som inte kräver högskoleutbildning man inte besitter) - ja nåt jävla jobb kan man väl få. Telefonförsäljare behövs det tydligen hela tiden tycker jag!

Ett jobb är väl för fan ett jobb - OAVSETT titel?? Sluta sitt hemma och gnäll med barn. Patetiskt. Skaffa dig ett jobb för fan! Och jo, man skaffar sig ett jobb! Dom slinker inte ner i brevlådan hur som helst. Man måste söka sig ut till företag för fan.
Och inte kan det väl finnas något jobb som man är för fin för när man har barn att försörja. Eller vissa kanske tycker om att bli försörjd av sin partner? Ha en sugarmama/sugardaddy?



Blir bara så jävla trött på folk ibland....
så. då har man gnällt av sig lite ;) hahha
Kommentarer
Postat av: Lovisa

har redan lagt en liknande kommentar en gång men gör det igen:P kan förstå såna som har varit arbetslösa en KORTARE tid (inga jävla a-kassa slackers här alltså som inte ens VILL jobba)som inte söker telefonjobb då många av dom är provisionslön på. Jag själv tex när jag va arbetslös en period nu från jul och några månader framåt kunde inte riskera att inte få in NÅN lön då jag har räkningar att betala.

Men kan tänka mig att du mer menar såna som jag ser som akassa slackers?

2010-08-23 @ 21:27:27
URL: http://loveijsa.blogg.se/
Postat av: Angelica

lovisa du har rätt, jag menade de "riktiga" slackersen ;) You know some of them too haha

2010-08-23 @ 22:32:40
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Nicke.G

A-kassa får man ha i ca 300 dagar om man inte minns helt fel ! så den får du inte ha hur länge som helst eftersom du måste jobba mellan 6mån till 1år för att jobba ihop dagar som du sedan får använda/kan använda den dagen du blir arbetslös eller måste stämpla för att få 100% eller pengar över huvudtaget..dock ett tag sen jag var påläst om det där så kan ju ha ändrats! ... så på a-kassan kan man inte direkt slappa eftersom den tar slut ! dock socialen kan man nog slappa en hel del på...



alfa kassan är nog den som iaf ungdomar använder mest eftersom dom inte har samma krav som a-kassan .. iaf inte haft tidigare vet som sagt inte hur det är nu...vet dock inte hur länge den håller om den är som a-kassan....



allt går ju att kolla upp ;)...



2010-08-23 @ 22:46:31
Postat av: Catarina

Jag håller med dig.

Det finns många därute som kämpar dock. Så en liten hyllning till dom.



Det jag däremot tycker är så jävla sjukt är deltidsarbete i kombination med a-kassa.

Som det ser ut nu så får man stämpla samtidigt som man deltidsarbetar i 75 dagar. Sen får man välja. Antingen jobbet..eller a-kassan.

Så för en som mig. Som till en början bara hade fjuttiga 10 timmar i månaden är ju det katastrof.

Jag kunde inte bara leva på dom där tio timmarna i månaden. Jag behövde få stämpla upp resten av dagarna för att gå runt.

Men efter 75 dagar tar det stop.

Det om något är sjukt.

Man ska ju uppmuntra att jobba. Inte tvärtom.

Så nya regler där tycker jag är nödvändigt.

2010-08-24 @ 05:52:05
URL: http://catarinasjoqvist.blogg.se/
Postat av: Angelica

Nicke Visste inte det faktiskt! Men det var ju lite grejen med inlägget, en fråga för jag förstår liksom inte... Men om man "bara" får 300dagar, hur klarar sig dom som går arbetslös i flera år? Vad gör man när de dagarna tar slut liksom... :S



Catarina Verkligen ska vi hylla dom som kämpar och faktiskt söker jobb, VILL jobba och dom som stämplar upp för, dom du skriver, överleva månaden.



KANSKE är det så att jag bara har en fördomsbild i skallen om hur det är. Har ju själv aldrig varit i situationen, har aldrig haft a-kassa, alfa-kassa eller socbidrag. Bara csn. De gånger jag varit arbetslös så har jag sökt varje jobb jag kunnat söka till(och andra också) och då har jag alltid lyckats hitta nåt. TACK gode gud.



Men nu fick jag ju lite mer klarhet i ämnet! TACK. Kanske är de riktiga slackerserna, också bara det - utan pengar...

2010-08-24 @ 09:20:11
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Nicke.G

vissa klarar sej ju om dom kan jobba 1-2dagar i veckan bara för då slipper dom ju "stämpla" som man kallar det inom a-kassan...men annars finns det ännu flera saker som gör arbetsförmedlingen & försäkringskassan har....allså aktiviteter som du då får "lön" för...typ som att lära dej skriva CV och liknande saker.....tänkte att jag kanske kunde ge dej lite svar eftersom man upplevt en del av systemet...dock inte för att man INTE har velat jobba utan haft oturen att inte fått något fast jobb......

2010-08-24 @ 09:37:31
Postat av: Anonym

men självklart finns det ju dom som utnyttjar systemen !! dom finns ju överallt.. tyvärr..

men tycker också att dom borde ändra reglerna

men då måste dom hitta något sätt att det blir lättare för dom som varit arbetslösa länge att få jobb för många kanske har "gett" upp hoppet om jobb också...



men hoppas man kunde ge dej lite info som hjälpte iaf ;)

2010-08-24 @ 09:39:48
Postat av: Nicke.G

sista var mitt med glömde bara namnet

2010-08-24 @ 09:40:39
Postat av: Angelica

Nicke

Jag har precis fått mitt första fasta jobb... så jag vet hur det känns att inte haft något fast. Hanka sig fram på extrajobb, flera jobb samtidigt, bara jobba helger etc. Men det har snarare gjort mig mer motiverad att skaffa mig fast än tvärtom. Jag bangar liksom inte att jobba varje helg, obekväma arbetstider eller hoppa in på kort varsel eftersom att det visar på bra egenskaper och det i sin tur kan generera till mer jobb eller kanske nytt jobb :)

sen är ju alla jobb olika och arbetsplatser är inte lika någonstans på någon ort. Eller arbetsgivare! herregud... där har man träffat några konstigheter ;)

2010-08-24 @ 20:51:59
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Catta

Dom som går arbetslösa under en lång tid, brukar oftast få pengar från försäkringskassan när a-kassa dagarna tar slut. Men då måste man även vara med i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Kurser i hur man söker jobb eller praktik.. Sen finns det ju dom som går på socialen och skiter i vad man ska göra för att få pengar, utan ljuger och bedrar för att få ut pengar från dom..

2010-08-26 @ 19:47:47
Postat av: Lovisa

måste hålla med om det att det är helt sjukt att dom som har ett extrajobb nästan förlorar på att jobba om dom inte får tillräckligt med timmar. Då KAN ju inte folk jobba och får därför ingen chans att få MER timmar på extrajobbet. Sen nåt som är väldigt dåligt med nya systemet.. När jag gick min utbildning fick jag aktivitetsstöd från försäkringskassan som va baserat på akassan. Därför användes nästan alla mina 300 dagar upp och i slutet var jag på 65% av lönen från när jag städade (vilken inte var den bästa). Sen jobbade jag i 1½ år och nu när jag blev arbetslös runt jul så skickar man ju in alla papper om inkomst osv, men ändå fick jag gå på den GAMLA perioden med 65% som va baserat på städlönen som va ca 40kr mindre i timmen än vad jag hade när jag blev arbetslös. Alltså fick jag gå ner VÄLDIGT mycke i lön och fick det riktigt kämpigt och alla sparpengar gick åt (dock gick ca 10 000 till körkort). Om jag nu skulle bli arbetslös igen skulle jag få akassa baserat på den gamla lönen även fast jag tjänar 30kr mer i timmen nu än då eftersom jag är fullbetald, blir ett jävla glapp. Nu skulle jag nog egentligen hamna vid taket på akassan men istället får jag gå ner längre än så.



Alltså det jag vill säga (haha) är att har man jobbat mer än ett år mellan arbetslöshetsperioderna så borde man få börja på en ny period.



Blev lite långt och krångligt och egentligen helt ifrån ämnet som ditt inlägg handlade om haha.

2010-09-03 @ 21:50:23
URL: http://loveijsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu