Kalla mig rasist om du vill

Jag kan inte hålla mig utanför då detta är min familj. Jag kan inte heller hålla mig helt opartisk då mina nära och kära blir utsatta för detta påhopp och rena förtalet.

Visst, du ska inte dra alla över en kam, men när man som handlare i månaders tid har blivit trakasserad av en och samma typ av folk, då får man fan säga ifrån... Eller inte... För då kommer farbror DO och säger FY. Jävla stollar!

Zigenare. Gyspys. Romer.
Kalla dom vad fan ni vill. För mig är det puckon i stora kjolar(iaf kvinnorna) som lurar, ljuger, bedrar och stjäl.
Hur kan det komma sig att ett helt folkslag kan få bete sig så här? Hur kan det komma sig att en hel värlsdel tycker illa om just Romer? Är det fel på hela Europa då eller kan det ha något att göra med just Romerna?

Jag anser att om man flyttar till ett nytt land(oavsett varför) så får man anpassa sig efter detta lands kultur, seder, regler, lagar och bestämmelser.
Och i detta land är det inte ok att stjäla.
Hur svårt kan det vara att klä sig i "normala" kläder för att anpassa sig till det samhälle du flyttat till? Visst det är inte olagligt att ha dessa kjolar, MEN är du villig att fortsätta använda dom trots vad alla säger du gör med dom?

Vill du läsa artiklarna om DOs anmälan mot butiken och debatten som följts LÄS HÄR
Kommentarer
Postat av: svärmor

Håller med!! Jockes moster har haft liknande problem då hon hade en butik på en camping i Bredäng. Jag håller på din mormor och morfar. kramis

2010-02-11 @ 12:56:27
Postat av: anette

gud, jag håller med.

Vi har en hel del romer här på mitt jobb (jobbar i en galleria). Ena kvinnan hade några galgar under kjolen där det visade sig vara både en och annan tröja som INTE var betald. Jag fattar inte.

Självklart ska man inte dra alla över en kam men det är svårt när det bara är dom som håller på.

2010-02-12 @ 18:42:01
Postat av: R

du kanske ska ändra ditt inlägg på corren . jag citerar -"Jag vet även att mina morföräldrar på något sätt är rasister då de tidigare har haft anställda med invandrarbakgrund." . Eller det kanske stämmer?

mvh/ Robin

2010-02-15 @ 02:11:55
Postat av: Angelica

ROBIN!

Jag skrev inget inlägg till corren just för att jag inte kunde vara opartisk eller skriva något utan att låta förbannad.

Den som skrivit den kommentaren är min lillasyster, även den andra lillasystern har skrivit en kommentar men skrev på sådant sätt att man inte vet att hon är släkt med just de anmälda. Jag vet att det är dom för att dom har undertäcknat med sådana namn att jag lätt hittar dom i vimlet av kommentarer. (tror dessutom att den som missade ett INTE i sin kommentar skrev en ny senare som rättade sitt misstag)

2010-02-15 @ 09:55:12
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Sofie

håller med dig.

Varje sommar har vi samma problem kring jobbet.

Zigenare som flyttar in, ja flyttar in på rastplatstoaletterna.

Dom gör precis som dom vill och verkligen bor på toaletterna.



Kommer aldrig att förstå dessa människorna och jag är lite som du där och drar alla över en kant för jag tål dom inte.



Tycker bara så synd om dom små små barnen där som växer upp i detta och som lär sig tidigt tidigt att stjäla och att snylta...

2010-02-16 @ 08:55:29
URL: http://lillgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu