Föräldradagar...

Vi satt igår och kollade på vad vi tagit ut och vad vi har kvar... KÄNNS BRA! Vi har nämligen bara tagit ut 135dagar än så länge. Det är bra jobbat tycker jag. 
Ska dra ner mer på dagarna nu också eftersom att jag börjat jobba lite extra.

Sen hade jag missuppfattat det här med lägstanivådagarna ... Det är inte efter sex månader man får ta ut dom utan efter man har tagit ut 180 vanligadagar och det är ju ett tag kvar tills dess. SWEET!


Hur har ni gjort med föräldradagar? Och hur har ni delat upp dom?
Hos oss ser det ut så här:
Det är ju jag som varit mammaledig nu sen Aimees födsel och jag kommer vara det fram till sommaren, för då är det pappaJockes tur att få vara hemma och "ledig". Jag ska då jobba och tjäna storkovan;) Sen till hösten och skolan börjar igen kommer jag ta över ledigheten igen.
Kommentarer
Postat av: Lotta

jag har aktivitetsersättning från FK, (det är ungefär som förtidspension för unga) så jag har inte behövt ta ut en enda föräldradag hittills.



var på ett möte med FK om det här i somras eftersom att vi inte fattade nånting av föräldraförsäkringen och hon sa åt mig att inte ta ut en enda föräldradag så länge jag hade aktivitetsersättningen i.o.m att jag skulle förlora hur mkt pengar som helst på det :O



danne däremot har tagit ut 5 dagar/vecka med full ersättning hela tiden. sen kom han på att man FÅR ta 7 dagar.. skrattretande att vi var så korkade att vi inte fattade det. nu har vi gått back ekonomiskt pga det där missförståndet haha, men nu är det fixat iaf ;)



tanken är att han ska börja jobba 3 halvdagar/vecka från slutet av feb, så vi får in lite mer pengar sen. i sommar tänkte han va ledig så mkt det går och sen hoppas vi att det blir nå fler barn så han kan va hemma och mysa med oss igen ;))

2010-01-25 @ 09:00:34
URL: http://familjenbroome.blogg.se/
Postat av: Frida

Här har vi gjort så att jag tar ut 4 föräldradagar i veckan så har hittills tagit ut 111 dagar vilket känns kalasbra. Mannen jobbar heltid så vi klarar oss jättebra. Tanken är att han ska vara pappaledig 1-2 månader efter sommaren då jag ska börja jobba igen. Jag ska ev gå in och jobba lite helger då och då för att kanske gå ner till 3 föräldradagar i veckan för att kunna spara så många som möjligt.

För man vill ju kunna ha kvar dagar i samband med semester och andra ledigheter åren framöver.

Man vill ju tänka långsiktigt så man inte har några dagar kvar senare i lillemans liv.

2010-01-25 @ 10:48:11
Postat av: Anna, mamma till Elis

GRATTIS! Du är vinnaren i min tävling om ett presentkort värde 500 kr, hos Ljuva Ting! Stort grattis och hoppas du ska ha stor användning av vinsten! Vi tar kontakt med dig!

2010-01-25 @ 10:48:35
URL: http://annasara.net
Postat av: Hella

Jag tar ut 5 dagar i veckan fram tills sommaren då e det pappas tur att vara hemma när jag jobbar men sen efter sommaren är det nog dagis som gäller för våra små då jag hoppas på att få jobba så mycke som möjligt och älsk ska tillbaka till sitt jobb!

2010-01-25 @ 11:42:36
URL: http://hellagirl86.blogg.se/
Postat av: emma

jag tog ut 3-4 dagar iveckan, fram till dottern blev 1. Då man MÅSTE ta ut minst 5 dagar i veckan för att behålla sin SGI.

2010-01-25 @ 18:19:29
Postat av: Sofie

Jag har tagit ut min mammaledighet fem dagar i veckan fram tills jag börja jobba lite extra. Nu jobbar jag tre dagar i veckan och tar inga mammadagar alls utan sparar dom till sommaren.



Tycker det är rätt svårt det här med dagarna och hur det fungerar...

Har ingen direkt att fråga heller och FK är inte jätte bra på att förklara direkt...

2010-01-25 @ 19:15:45
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Angelica

Kul med massor av kommentarer!! =)



Det vanligaste verkar ju vara 4-5dagar i veckan. Och det är ju vad en normal arbetsvecka är också. Kul att se hur andra har det också... så känner man sig inte så ensam i djungeln av antal dagar man ska ta ut.



Emma:

Jag har funderat på det där och det var en bra påminnelse om att man måste ta ut minst 5dagar efter att barnet är ett år. Men jag tror att man bara förlorar sitt SGI om man inte jobbar... ?? Jag kommer ju jobba upp mitt SGI igen när Aimee blir ett år = jag kommer inte behöva ta ut fem dagar i veckan. TROR jag... Får kolla upp det där lite närmare sommaren/hösten

2010-01-25 @ 23:27:45
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: emma

Man förslorar inte sgi om man inte jobbar, förutsatt då att du tar ut minst 5 dagar i veckan, efter barnets 1års dag. Sgi är då skyddad. Väljer man att jobba samtidigt man tar ut föräldradagar måste man inte ta ut 5 f-dagar plus lön för ex 3 arbetsdagar, utan det räcker då med 2 f-penningdagar. Du får ju då "ersättning" för 5 dagar i veckan. Jobbar du en dag, tar du ut 4 f-penningdarar, jobbar du 4 dagar tar du ut en f-penningdag osv.. Jag kan ha fel men det är så jag har tolkat detta. Men det kan ju vara värt att kolla upp för att vara helt 100% på HUR reglerna ser ut!



Jag var student när dottern kom. var hemma med f-penning (3-4 dagar iveckan) i ett år, Började studera igen och var hemma under resterande "sommarlov".



2010-01-28 @ 19:53:56
Postat av: emma igen

Man får "bryta" sin föräldraledighetsperiod 2 el 3 gånger utan att en ny Sgi räknas ut. Kan vara värt att ha i huvudet Om man "bryter" föräldraledigheter för exvis att ta ut semesterdagar. Kan ha fel här med.... men jag har tolkat (och några vänner) det så.



Lycka till med föräldrapennings djungeln ;)

2010-01-28 @ 19:57:06
Postat av: Angelica

EMMA!

Tack för dina kommentarer. Lite luddigt, men förstår vad du menar =)

Sen är det ju som du säger, en djungel. haha



Får se hur det går. Har några månader på mig att se hur vi ska göra när hon blir ett år. Då är det ju dock Jocke som kommer vara hemma med henne och jag jobba heltid... syns och märks hur det blir helt enkelt.

2010-01-28 @ 21:14:04
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, vår Lilly är 11 månader och vi har tagit ut ca 80 dagar. Jag ska vara hemma på terminerna i 3 1/2 år o min man varje juni juli o aug samt alla julveckor i 4 år. jag ska jobba då, undantagsvis en månad på sommaren då han tar semester istället för f-dagar. När vi använt 250 dagar ska vi ha vårdnadsbidrag istället....tills Lilly är 3 år. Hon ska börjar på dagis hösten 2012 är tanken.

2010-04-10 @ 22:05:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu