Varför?

Varför kalla mig naiv för att ha en vision om hur jag VILL ha det i framtiden med min dotter?
Varför kalla mig naiv och klappa mig på huvudet när jag säger hur jag planerar att uppfostra min dotter?
Varför kalla mig naiv, skaka på huvudet och säga "så tänkte jag med, men vänta du bara tills...."??
VARFÖR är det dåligt enligt vissa småbarnsmorsor att man innan man fått barn, under tiden man är gravid eller precis har fått en bebis -  ha en vision över hur man skulle vilja ha det i framtiden?

Läste på en blogg om det här med sovrutiner. Och jag går inte in där och säger åt henne hur hon ska göra, vad hon ska göra eller vad som är bäst för henne. Det är hennes liv, hennes natt, hennes sömn, hennes säng och hennes unge. Hon får självklart ha det så som hon vill och hur det passar henne, och familjen, bäst.
MEN att mellan raderna kalla en läsare som lämnat kommentar för naiv när hon berättar hur hon skulle vilja ha det när hon får barn. För det vet har inte bloggägaren en jävla aning om bara för att hon har barn.

Jag har aldrig fattat den där grejen. Gjorde det inte heller under min graviditet, och då sa jag även ifrån. Kom inte till mig och säg hur det kommer bli, för bara för att just du har drabbats av någonting så betyder inte det att samma sak kommer ske för mig.
Likaså att det som skedde mig under min graviditet, förlossning och hur min bebis är - det ger inte en självklar bild om hur det kommer bli för mina vänners kommande graviditeter, förlossningar och bebisar. Mina erfarenheter är inte dina och dina erfarenheter är inte mina.

Sen om jag ber om råd eller om någon på ett ödmjukt sätt BERÄTTAR om sina erfarenheter är en annan sak. Men kasta dom inte ur dig och säg hur det kommer bli för mig. För det vet inte du. Inte jag heller, men kan kan få säga hur jag skulle vilja ha det, mina planer eller mina förhoppningar.

Jag hade en riktigt förjävlig förlossning, men det betyder inte att min vän kommer få det jobbigt. Min dotter sover hela nätter i sin säng, men det betyder inte att min vän kommer få sova själv och hela nätter när hon får barn. Min dotter är godkänd av vår katt, men det betyder inte att min vän som har katt kommer kunna ha kvar den när hon får barn.
Kommentarer
Postat av: amanda

jo du ankis, det här med förkylningar...det finns inte så mycket att göra förutom att dricka mycket vatten och sova. har inte fått lära mig några snabbkureringar än :)

härligt! då ska vi pulkaracea ordentligt, men kansek framförallt-grilla korv!!!

vi får höras imorgon om mer. ha en mysig kväll! puss

2010-01-15 @ 12:13:57
URL: http://elisabetamanda,blogspot.com
Postat av: Nina

Här skulle man kunna tro att det gäller mig!?! När jag skrev till Johanna att jag tänkt som hon innan jag fick barn men att MINA (observera) tankar sedan ändrades.

Grejen var ju lite att hon menade att det skulle vara egoistiskt att sova med sitt barn. Visst njuter jag av det mkt själv, men jag gör det i första hand för att Ville sove som bäst mellan oss.



Men kanske var det inte min kommentar du reagerat på?

2010-01-16 @ 18:46:20
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu