Vad tänker du på idag?

Iochmed den vilda debatten angånde Linnea, så kom jag och tänka på många STORA nyheter. STORA händelser som engagerade STORA folkmassor. Tänker vi på dom idag?

* Hur ofta tänker ni på att kolla vart era duntäcken, kuddar och påskfjädrar kommer ifrån och hur hönsen som burit dom behandlats?  - Det var ju inte allt för längesen som det var på tv om hur hemskt vi behandlar höns...

* Hur ofta tänker ni på Haiti? - Det var en av jordens största jordbävningar genom tiderna och landet är inte ens halvvägs på väg tillbaka. Barn har ingen skola, folk har inga hem och liknande...

* Har ni slutat äta griskött eller kollar ni upp vart ert griskött kommer ifrån? - Det är bara några månader sen som folk protesterade över hur grisar behndlades och hur de bodde, men ändå sålde de rekordmånga skinkor till jul. Bacon säljer som aldrig förr och fläskfilé ses som delikat lördagsmiddagsmat.

* Hur ofta tänker ni tanken att anmäla grannen till socialen när ni hör dom skrika på sina barn? - Det kan ju vara som med fosterfamiljen som hade ihjäl Bobby. Minns ni honom? Pojken som blev så misshandlad att han till slut dog, utan att socialen gjorde något.

* Hur ofta tänker du på sista förbrukningsdatumet på köttfärsen när du handlar på ica? - Dom var ju med i en jätteskandal efter att ha bytt ut lappen och sålt gammal färs...

* Hur ofta tänker du på/donerar pengar/köper nålar till diverse organisationer? - Tänker du "rosa" även när det inte är oktober och bröstcancermånad? Stöder du hjärt&lungfonden genom att använda deras nål även när det inte är deras månad? Donerar du pengar till Rädda Barnen även när det inte är en barngala med din favoritartist på tv?

* Hur ofta tänker du på pojken som blev misshandlad till döds av ett gäng i Stockholm? Hur ofta tänker ni på branden på ett diskotek i Göteborg? Hur ofta tänker ni på den 5årige pojke som blev mördad av jämngamla kompisar? Hur ofta tänker på de ungdomar som varje år dör av en överdos? Hur ofta tänker ni på familjen till Josef Fritzl?

Listan kan göras oändlig om man bara tänker till....




Vad jag menar är att då en nyhet är så STOR så är det lätt hänt att man efter några månader, inte tänker på det på samma sätt som tidigare. Jag menar inte att man helt och hållet kommer glömma bort, aldrig mer tänka på eller inte ens bry sig om denna tjej som blivit våldtagen och sedan utfryst av ett helt samhälle. MEN jag tror inte att det kommer vara det som berör oss om en månad eller två, för det kommer komma ett nytt offer, en ny nyhet att engagera sig i och diskutera om.

Jag säger inte att denna otäcka och hemska händlse inte fört något bra med sig, alla kan vi lära oss en läxa. MEN kommer denna händelse förhindra att fler blir utsatta? Nej jag tror inte det.
Jag tror inte heller på att alla som idag engagerar sig och tänker på offret, imorgon kommer bry sig lika mycket. Det har då kommit någonting annat/någon annan att tänka på.
NEJ, jag säger inte att detta gäller alla. Jag kan självklart bara tala för mig själv......


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Det som är så tragiskt med hela den historien är att folk kanske döljer såna saker ÄNNU mer än tidigare, när man märker hur det kan bli om man anmäler.

Och det mest tragiska av allt: Killens mamma har gjort sin son till "bad guy of the year" genom att hänga ut honom med personuppgifter för att klanka ner på några tjejer. Visst är det bra att hans namn kommer upp till ytan, särskilt som han inte bara är engångsförbrytare, men hans mamma (och bror) kanske borde tänkt lite längre.

Innan var han känd med sitt riktiga namn på deras lilla ort, nu är han känd bland hela svenska folket

2010-03-31 @ 23:50:52
URL: http://loveijsa.blogg.se/
Postat av: Carro

Tragiska händelser, fall och dyligt uppkommer och sker dagligen. Och som du säger, listan kan göras längre. Vi i Linköping kan väl bara under de senaste åren lägga till dubbelmorden, Ölandsmordet och mordet på kvinnan i tunneln i Lambohov...Vad jag vill säga med att nämna just dom tre, som är relaterade hit, till vår stad. Är att väl att man tar till sig olika hämskheter på olika sätt av olika anledningar. Saker påverkar oss olika beroende på vart vi själva är i livet, vad vi har för erfarenhtere och referensramar. Men bara för att man ständigt inte uppdagar ALLA tragiska fall så innebär inte det är dom är glömda...?? //kram

2010-04-01 @ 09:53:50
URL: http://minigustafsson.blogg.se/
Postat av: Angelica

Carro

Som jag skrev i inlägget... Jag säger inte att man kommer glömma. Att alla fall är helt glömda. Bara att man inte tänker på fallen lika mycket längre, inte ens de fall man donerat pengar till, gått med i facebookgrupper till förmån för offer eller liknande.

2010-04-01 @ 11:34:20
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Carro

Men det är väl självklart att man inte kan gå och tänka på alla fall och hemska nyheter man läser eller hör talas om hela tiden. Personligen tänker jag inte ens på mina närmaste som lämnat jordelivet, ständigt. Man kan inte tänka på alla andra och allt hela tiden. Och bara för att man donerat pengar, gått med i en grupp eller organisation innebär väl inte det att man förbindelser till att alltid ha dom i tanken...räcker det inte att ha dom i hjärtat och tänka på dom när de väl gör sig påminda på ett elle annat sett - årsadagar eller associationer?. För bara för att man lever vidare och lever sitt liv och allt vad det innebär glömmer man väl automatiskt inte bort saker,, som i att de försviner från sitt liv/huvud?. Som jag skrev i det tidiagre inlägget. Så tar vi ju till oss olika saker olika mycket. Vissa saker kanske går obemärkt förbi endel medan annat föralltid stannar på någons näthinna. Men bara för att man inte inte tänker på någon eller något ständigt innebär väl inte det att det/den är glömd /glömt?....jag kanske helt missuppfattat ditt inägg, men jag anser att det är skillnad på att glömma och glömma, sopa under mattan eller förvara i hjärtat!?

2010-04-01 @ 14:07:12
URL: http://minigustafsson.blogg.se/
Postat av: Angelica

Och jag missförstod dig ang att glömma.



Jag menar inte, och har inte sagt att man kommer glömma de stora nyheterna. Bara att man inte engageras lika mycket efter en tid, speciellt inte när det kommer något nytt att engagera sig i.



För mig betyder glömma bara en sak - och det är att inte minnas. Inget annat ;)

Men förstår vad du menar med "att sopa under mattan". Men det var verkligen inte så jag menade.



Ingen kommer glömma helt om just denna Linnea och det hemska hon varit med om, men som sagt vi kommer kanske inte tänka lika mycket på henne om en tid...

2010-04-01 @ 15:55:32
URL: http://aimeesmom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu