Jo det var en grej...

Det här med genus. Den som kan förklara det på bästaste sätt är LD.

Kolla HÄR!!! Det är ett måste!!!


Genus är viktigt. Det är viktigt för våra barns framtid. Eller vill vi verkligen att dom ska växa upp och bli som oss där mannen ska vara si och så och kvinnan ska vara si och så? Att man ska sättas i ett fack beroende på vilket kön vi har....


En av sakerna som genus handlar om är kläder. Dess färger, former, tryck och material. Att låta alla barn ha lika värde i alla kläder. Att alla barn ska få ha samma kläder avsett vad dom har för kön innanför blöjan.

Aimees garderbo innehåller alla färger, gult, blått, grönst, rosa, lila, svart, vitt, grått, orangt, rött. Hon har byxor, tights, strumpbuxor, klänningar, t-shirts, tröjor, munkjackor, hängslebyxor.
Det vi inte har är några tofsar eller andra accesoarer då hon fortfarande är för liten för det, fyller liksom ingen funktion. Speciellt inte nu när hon inte ens har hår ;) Dessutom är det ganska lite tryck på hennes tröjor, så som Bilar, Hello Kitty och andra figurer.

 
 
 
 
 
 

Jag vill att Aimee ska veta när hon växer upp att hon kommer alltid vara en tjej. OAVSETT vad för färg hennes byxor har, vad hon tycker om för filmer, vilket fritidsintresse hon vill utöva eller hur hon är som person. Och att det är okej. För hon ska vara hon, ingen annan.

Kommentarer
Postat av: Beckiz

Älskar verkligen LD's blogginlägg. Klockrent! Håller fullständigt med fullt ut. Ett barn ska kunna känna sig säker i sin könsidentitet oberoende av kläder!

2010-11-05 @ 16:32:21
Postat av: Anonym

Visst ska ett barn känna sig säker i sin könsidentitet, det är väl det vi föräldrar är till för? Kläder ska inte spela någon som helst roll!? Men jag vet i tusan om jag skulle klä mina pojkar i rosa och lila eller kläder med prinsess tryck på, men däremot om mina söner vill leka med en docka och dockvagn så får de självklart göra det. Jag är säker på att jag gör mina barn till det bästa på mitt bästa sätt. Inget sett är fel sett.

2010-11-09 @ 22:20:57
Postat av: Angelica

Anonym Fast du säger ju emot dig själv när du ena sidan säger att kläder inte ska spela någon roll. Medan du sedan säger att du inte skulle kunna klä dina pojkar i rosa, lila eller prinsesstryck på...



Hur som helst. Genus handlar ju som sagt om så mycket mer än kläder och färger. :)

2010-11-10 @ 19:41:16
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Säger absolut inte emot mig själv. Jag håller bara med dig till en viss del. Klart ja inte sätter på mina pojkar flick kläder, har du kikat ut i samhället idag?!

Men som sagt, vill mina barn leka med dockor så fine, gör det. Om de inte vill vara pojkar längre vid 20 års ålder, fine, jag finns där för dem och stöttar och älskar dem ovillkorlöst för det.

2010-11-14 @ 13:30:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu