Vänta du bara!

När jag blev gravid kom de första "Vänta bara..." slänga i ansiktet på mig. Oftast negativa saker också. För tydligen hade folk, som redan varit i min sits, rättigheterna att säga vad som komma skall. Om hur jag skulle må och känna. T.ex Jag hade svårt att sova sista tiden som höggravid(med stor mage, liten kissblåsa och vattenfyllda kroppsdelar.. haha) och då fanns det många som kunde kläcka intelligenta kommentarer som "Vänta bara tills barnet kommer. DÅ kommer du inte få sova alls!" - Varför säga så? Mår man bättre själv då eller? Blir ens egna bittra liv lite enklare när man säger så?


Sen kom Aimee. Och vad jag än kände, tyckte och ville så hade alltid någon en kommentar som började med "Vänta bara...."
* ... tills amningen slutar funka.
* ... tills hon slutar sova så mycket.
* ... tills första trotsen kommer.
* ... tills tänderna börjar klia.
- Samma sak här. Alltid en negativ ton, nästan med bitterhet. Som om jag bara hade dåliga saker att vänta mig....

Jag hatar dessa typer av kommentarer, för INGEN har en likadan graviditet som den andra, Och ALLA BARN ÄR OLIKA! Min unge har alltid sovit bra, så där har många haft fel om att jag aldrig skulle få sova nåt. Och min unge har alltid ätit bra.
Visst kan man komma med tips och råd "Så här gjorde vi när vårt barn inte kunde sova/inte ville äta/trotsade" Men aldrig säga "Gör så här!" eller "Vänta bara på 3års-trotset! Det är MYCKET värre än 1års-trotset".

Och alltid finns det dom som har det så jävla mycket värre, så man får inte klaga på nåt. "Ska du säga. Din unge sover ju iaf om nätterna! Det gör inte min."
På klassåterträffen berättade två karlar att de i sommar ska bli pappor och det ända kan kunde säga var, Lyssna inte på någon annan än er själva, era behov, era intressen. Och framförallt - planera inte hur det kommer bli för att andra sagt nåt! Gör vad som känns bäst för er utifrån hur ert barn är när den kommer ut till världen. INGEN vet hur amning, sovrutiner, sjukdomar eller liknande kommer bli. INGEN vet om det blir akut kejsarsnitt mitt i förlossningen, om barnet är sjukt när den kommer eller om allt är en dans på rosor första tiden.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu