Stängda dörrar

Den 4åriga Leyla fick sina händer bortsprängda av en hemmagjord bomb, placerad i sandlådan på hennes förskola....  (Fler bomber av samma slag, med samma tejp har hittats på flera ställen.)

Det sitter en person häktat/anhållen för detta hemska dåd. Han är !!!FEMTON!!! 15år gammal och häktningsförhandlingarna hölls bakom stängda dörrar för att skydda hans identitet. (Även en 18åring är misstänkt för inblandning i detta som verkar känna femtonåringen)







Citat från AFTONBLADETS ARTIKEL:

" Pojken nekar. Advokat Fredrik Zettergren, tillfällig ersättare för rutinerade Kerstin Koorti, säger att bevisen är svaga. Det kan stämma, men så där håller å andra sidan försvaret alltid på.
Låt oss för ett ögonblick utgå i från att han är skyldig. Att han satt en mardrömslik plan om att lura småbarn att börja leka med försåtminerade bomber i verket.

Då talar vi om ett fiasko för berörda myndigheter. Pojken har varit osunt intresserad av kemi och fyrverkeri i flera år, vänner till familjen berättar att föräldrarna gjort en hel del för att få honom på bättre tankar.
De har lämnat in kemikalier till polisen. De har kontaktat socialtjänsten som satt in ”speciella åtgärder” och med tiden kommit fram till att pojken släppt sin fixering.
En usel bedömning, om misstankarna nu stämmer. Ett barn som lyckas lura välutbildade, rutinerade vuxna."





Hur i helvete kan vi ha sån jävla pinsam läkarkår inom psykiatrin, BUP, socialtjänsten, skolan och liknande att en grabb kan göra en sån här sak?
VARFÖR sitter ungjäveln inte inspärrad?
Har vi inga "sjukhus" utplacerade i våra skogar med låsta dörrar för de människor som klart och tydligt visar på att lida av typ Sociopati eller andra empatilösa sjukdomar? Har vi inga som helst lagar som säger att sådana människor inte får lämnas utan uppsikt och måste äta mediciner eller liknande?

Nu har åklagaren ändrat rubriceringen från mordförsök till grov misshandel då det visat sig att bomben inte skulle kunnat döda Leyla. Men vem fan bryr sig?!? Bomben har gjort tillräckligt med skada och intentionen till att skada eller döda spelar ingen större roll då handlingen är gjord av en sjuk människa som klart och tydligt inte bryr sig!
Spärra in honom och andra människor som visar att de inte kan leva ett normalt liv med arbete, familj, fritidsintressen, laglydnad och liknande!

Kommentarer
Postat av: Carin



Bortsett från diskussionen kring det drabbade barnet så tycker jag att du är orättvis kring de yrkeskategorier du nämner och har starka åsikter kring.



Det är väldigt enkelt att kritisera yrkeskategorier utifrån, speciellt sådana som arbetar under hård press och med utsatta förhållanden. Du verkar brinna för de frågor som dessa yrken verkar inom, så kanske skulle du specilaisera dig inom något utav de här yrkena för att få en större insikt. På något vis sluta kasta sten i hus där du inte bor...



En annan aspekt att fundera över är om det verkligen är värdigt någon människa, oavsett sjukdom, att bli inlåst eller "gömd" i en skog. Jag skulle rekommendera alla till att exempelvis se dokumentären "Sluten avdelning" som gått på SVT i två delar, för att ge en bredare förståelse för hur bra psykiatrisk vård kan fungera i både med- och motvind.



Vänligen

Carin

2011-08-19 @ 15:41:08
Postat av: Angelica

Carin Jag tog upp några exempel på yrkeskategorier som kanske skulle kunna ha varit i kontakt med pojken. Och i artikeln nämns tom socialstyrelsen och polisen(som fick besök av föräldrarna som ville lämna in kemikalier som pojken haft). Och någonstans har det inte gått rätt till eftersom att pojken nu tillverkat en bomb och lämnat den i en sandlåda som nu har orsakat skador för livet på en 4årig flicka.



Jag brinner inte för "de frågor som dessa yrken verkar inom", utan jag blir riktigt engagerad, förbannad och upprörd när barn far illa - med(enligt mig) direkt koppling till att någon inte gjort sitt jobb ordentligt. MEN det ligger så mycket mer bakom, jag vet, så som Sveriges lagar och bestämmelser för hur man ska hantera/utreda/ta hand om människor med t.ex. sjukdomar och svårigheter.

Visst är det lätt för mig, utan kunskap, att kasta sten i hus jag inte bor i. Men om du är mer insatt än mig är du varmt välkommen att ge mig information/fakta för att göra mig mer upplyst istället för att lägga en spydig kommentar. ;)



Och nej, det är mycket möjligt att människor inte vill bli instängda någonstans. Men jag är mer för mina rättigheter och mitt barns rättigheter att kunna känna oss trygga i vårt samhälle, i våra hem och på förskola/skola. Vilket blir svårt när vi inte har något typ av "hjälpsystem" för de människor i vårt samhälle som har sjukdomar som utgör skada för andra. Så ja, på ett sätt är jag för slutna och stängda behandlingshem för de som är som denna grabb.

2011-08-19 @ 20:00:00
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: anette

Min kollega är granne med 15-åringen och hon har berättat att hans mamma var borta mycket när han var mindre, hon lämnade honom ensam eftersom hon reste i jobbet. Man lämnar inte ett barn ensam i flera dagar, utan mat och allt.

Visst borde han spärras in men jag tycker att polisen borde ta en titt på hans föräldrar oxå, eller mamman då eftersom dom var skilda.



2011-08-20 @ 09:09:18
Postat av: Angelica

Anette Men herregud! Blir så ledsen när jag får veta sånt....

Man vet ju inte mer än vad tidningarna skriver och det är utifrån det som jag bildar min uppfattning. Svårt att veta bakgrunden liksom.

Men visst är jag inte dum, och förstår att det finns säkerligen kopplingar till hans barndom och uppväxt som speglar hur han är idag. Så är det ju med alla oss människor.



Vad som än skett och vad som än sker så hoppas jag att han får den vård han behöver - med eller utan att bli "inlåst".

2011-08-20 @ 11:23:27
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Anette

ja verkligen, hoppas att polisen får bort alla spräng saker han placerat ut. Måste vara tufft för föräldrar att lämna sina barn där det kan ligga smällare.

Man måste ju känna sig trygg.



Fortsätt gärna blogga om sådana här saker, jag gillar när det diskuteras och jag gillar att höra andras åsikter..

stor kram

2011-08-20 @ 11:49:39
Postat av: carin

Jag tycker att det är bra att människor visar engagemang, men att använda sig av sådana hårda (spydiga?) ord som du väljer att använda om dessa yrkeskategorier gör att man vill ifrågasätta var din kunskap kommer ifrån. För vad jag har förstått jobbar du med något helt annat. Väljer du att endast se min reflektion som en spydig kommentar känns det inte som att en diskussion skulle leda någonstans. Se gärna dokumäntären för mer förståelse, det är en trovärdig och kunskapsbringande källa.

2011-08-20 @ 12:19:32
Postat av: Angelica

Carin Jag använde hårda ord då jag var upprörd över händelsen. Ber om ursäkt för detta.... men så är jag, ska dock verkligen arbeta på det och att inte skriva ett inlägg hårt utan mer diplomatiskt. (Jag och sambon pratade om det igår och han håller med dig lite;) )



Jag menade inte att hela din kommentar var spydig, utan den delen där du pekar på att jag inte vet något så därför skulle jag inte "kasta sten". Vilket jag då anser att du istället kunde komma med konstruktiv kritik och ge mig mer förståelse.

Min vän Elin skrev på min facebook MYCKET som fick mig att förstå bättre då hon utbildar sig till socionom.



Och som jag skrev - jag har näst intill noll kunskap om psykiatrin, socialtjänsten, BUP, polisen och skolan angående denna händelse(eller annars heller för den delen). Jag ville bara ta upp, vad jag TRODDE, var de "myndigheter" som hade kunnat vara med och förhindra att flickan fick sina händer bortsprängda. SAMT FÖRÄLDRARNA såklart!



Samma sak som med det som hände i Norge - HUR kunde en man göra detta? Vart gick det fel? Varför är inte en så sjuk människa inspärrad? Eller är han "normal" och bara galen?

Förstår du vad jag menar?

2011-08-20 @ 13:18:01
URL: http://aimeesmom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu