Vad vill du göra i framtiden då?

Jag har ett arbete som andra ser som ett "skitjobb". Men som jag ser som en frihet, inkomstkälla och trygghet. Jag trivs med att arbeta som städare och jag är jävligt bra på det! :D Och visst är det väl bara vad jag tycker som egentligen betyder någonting angående mitt jobb??? För det kan väl omöjligt störa någon annan vad jag arbetar med... eller?

MEN
Det kan ändå kännas sorgligt i mitt hjärta när det kommer fram att människor faktiskt dömmer ut mig som människa, utifrån vad jag arbetar med. Som om att mitt yrkesval som städare är någonting dåligt, har låg status och egentligen inte är värt så mycket. Och som om det bara är "tillsvidare" eftersom att "ingen vill väl jobba som städare i resten av sitt liv"...


Vad är det som bestämmer vad man som människa har för status i samhället?
Vännerna?
Pengarna?
Arbetet?
Barnen?
Utbildningen?
Resorna?


Jag har aldrig drömt om att bli en förmögen och framgångsrik person med massor av "hög status", som reser jorden runt var och vartannat år. Jag drömmer inte om kändisskap eller rikedom.
Jag drömmer om ett fortsatt Svenssonfamiljeliv med mina älsklingar. Att kunna bidra med mat på bordet, uppfostra min dotter till en bra människa och få möjlighet att utveckla mig inom mitt bakande. ♥


Städar'n och Bagar'n ;)
 




Vad gör dig lycklig och vad behöver du göra för att bli det?
Svara själv på den frågan och låt ingen annan berätta för dig vad du ska göra, vad du ska arbeta med, ha för intressen eller vem du ska vara med!
 
För du vet väl, att alla andras drömmar behöver inte spegla vad du ska drömma om.
Kommentarer
Postat av: svärmor

så rätt, kram

2011-02-02 @ 21:07:51
Postat av: Catarina

En utav mina anställda frågade mig häromdagen om hon om situationen uppstod skulle bli tvungen att städa hemma hos grannar eller kanske tillochmed hos någon hon kände. Jag svarade givetvis att det var helt upp till henne och att hon själv fick avgöra om det var någon hon inte kände sig bekväm att städa hos. Men, jag frågade också vad anledningen till frågan var.

Till svar fick jag att hennes tror jag omkring 9 åriga dotter sagt att hon tycker det är pinsamt att mamma städar. Att hon inte ville att mamma skulle städa hos någon granne så att hennes klasskamrater fick reda på vad för jobb hennes mamma hade.



Är inte det jävligt tragiskt?



Det är en konst att städa. Långt ifrån alla människor är duktiga på det. Det är precis som vilket hantverkarjobb som helst. Man utför en tjänst. Numer finns det till och med yrkesdiplom när det gäller "städning" som yrke.

Jag uppmanar all min personal, mina guldklimpar att vara stolta och hålla huvudet högt.

Dom är skitduktiga och företaget vore ingenting utan alla serviceassistenter som kämpar därute varje dag. Guld.



Så många ytliga yrkeskategorier det finns som egentligen är ganska överflödiga, som vi skulle klara oss utan. Jag funderar däremot på hur världen skulle se ut utan städare, sophämtare, reningsverkare, etc etc.



2011-02-02 @ 21:13:52
URL: http://catarinasjoqvist.blogg.se/
Postat av: Angelica

Catarina Om det hade skrivit på facebook hade jag precis klickat på "Like-knappen" på din kommentar!!



Och jag blir så ledsen över hur den 9åriga tjejen säger att hon skäms över sin mamma.... Gör ont i hela mig!! Tänk om min dotter skulle säga så. :(



Världen skulle fan va så jävla äcklig och folk skulle bli sjuka om städare, sophämtare och alla liknande arbetare, skulle gå ut i strejka några dagar!

2011-02-02 @ 22:09:50
URL: http://angelicascupcakes.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ja det är ganska synd att folk ska tycka att bara för man har ett visst jobb så är det "SYND" om en. Att man inte kan tänka lite längre och faktiskt förstå att det många gånger är självalt. Att man jobbar med något man faktiskt gillar eller tycker är kul.

Det kanske inte ger stora summor på kontot men man gör i allafall något som man är nöjd med.

Tror det finns massor med människor som tjänar stora summor men tycker att jobbet är skit. Sen finns det dom som kanske inte tjänar mycket men ändå klagar på sitt jobb.

Att ha ett jobb duger inte, nej vissa personer tycker nog att det är skönare att gå hemma. Vet inte hur dom tänker??

För mig är det viktigt att ha något att göra. Att gå hemma funkar när man är föräldraledig.

Sen kan jag bli trött på att många nästan lägger huvudet på sne och tycker synd om mig när jag säger att jag jobbar på Lidl. Precis som dom på ICA har det bättre!?

Nej jag är stolt över mitt jobba och det är skönt att se att fler är det. Även om vi kanske inte räddar barn, har hand om stora lån eller leder stora företag =)

2011-02-03 @ 12:24:10
URL: http://lafamila.blogg.se/
Postat av: Maria

Tacka fan för att någon vill vara städare! Tänk vad samhället skulle kollapsa utan dem! På allvar, skitbra att du trivs som städare! Inget fel i det alls, de människor jag tycker synd om är de som inte vågar eller orkar göra något annat och har fastnat på ett jobb som inte kräver någon utbildning, man ska trivas med sitt jobb, det är en stor del av ens liv och applåder till dig om du trivs och är bra på ditt jobb!

2011-02-03 @ 14:06:52
URL: http://darforvarfor.blogg.se/
Postat av: svärmor

ja, tänk hur det skulle se ut om alla var akademiker...

2011-02-03 @ 15:18:41
Postat av: Anna

Här hemma har vi också jobb som folk tycker lite synd om oss för, vi är jättestolta och nöjda med våra jobb här hemma och sträcker på oss så det ska du med! Fan va trött jag blir på "jasså du är kvar på Maxi ,eller, vad ska du göra sen då?" Hmm sen ska jag leva mitt kravlösa älskvärda Svenssonliv!

2011-02-03 @ 16:28:13
URL: http://stkorsgatan10.blogspot.com
Postat av: Angelica

Lisa Jo, men du vet väl att ica har det mycket bättre... ;) hahaa Skönt att höra från fler att de trivs med sina arbeten! Det behövs!

Och visst har du rätt i att det finns nog många människor därute som arbetar hårt och tjänar multum, men som är olyckliga...



Maria Vet inte om jag ska ta det som en komplimang, men jag gör det! För jag är stolt över mitt arbete och jag trivs :) så Tack!



Svärmor Ja det skulle inte se så bra ut!! :)



Anna Jag tycker också synd om er ;) hahaa Eller inte! Jisses. "kvar på Maxi". Blir så trött!! Ja, jag har ju jobbat som städare i 5år, dags att gå vidare tydligen. Mer Svenssonliv åt folket!! :)

2011-02-03 @ 19:25:53
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag menade det helt klart som en komplimang, kanske lite lurigt skrivet, men det vara bara positiva ord!:)



Vad jag menade var att om man inte är nöjd med sitt jobb som tex städare, eller som Anna (min kollega:P) butiksbiträde (hon är dock mycket mer än så) så ska man våga göra något åt det. För min del (jag jobbar ju då också på Maxi, om än extra) så ser jag inte min framtid där, JAG skulle inte bli lycklig av att jobba på Maxi resten av mitt liv, men då gör jag något åt det och utbildar mig till något jag brinner för istället.



Inget fel i att vara städare, butiksbiträde, sophämtare eller Biomedicinsk analytiker om det nu är det du vill vara:)

2011-02-03 @ 20:43:21
URL: http://darforvarfor.blogg.se/
Postat av: Angelica

Maria Jag förstår precis vad du menar. Och det är ju som jag skriver i inlägget. Ta reda på vad DU vill göra med DITT liv för DU SKA VARA LYCKLIG - och så gör du nåt åt det :)



Good For You!! Vad ska du bli när du blir stor då? ;) hihi

2011-02-03 @ 21:22:54
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Det är i våra såkallade "skitjobb" som jämnställdheten finns, är det därför folk ser ner på dessa yrken? Jag tjänar precis lika mycket som killen bredvid mig och kunderna väljer hellre mig, i vilken annan branch händer det?



Blir ledsen när man läser om en 9 åring som inte är stolt över sin mamma... Men i dagens samhälle slår det ju högre att vara med i en dokusåpa än att ha fast jobb!

2011-02-04 @ 09:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu