Kläder

Jag blir så trött på ignoranta idioter som inte fattar innebörden av vad vi lär våra barn när vi redan från födsel talar om för dom hur de ska vara för att passa in i samhället, vilka de ska leka med och vad de ska göra för att få uppmärksamhet.

* Tjejer ska klä sig i tajta ömtåliga kläder för att de ska hålla sig inne och leka med sina rosa dockor på den rosa spisen. Eller så ska de klä ut sig till prinsessor och få härliga utrop som "meen åååå sååå fiiiin du ääär då!" .....

* Killarna i sin tur ska ha slappa jeans som har en extra jeanslapp sydd på knät så de ska ara mer tåliga i deras vilda klätterlekar utomhus, samtidigt som de får höra "fan vad cooola ni är grabbar!" ....

FÖR JO. Barn bemöts olika utifrån vad de har för kläder på sig. JAG LOVAR! PROVA SÅ FÅR NI SE! Jag vet detta såååå väl eftersom att jag klär min dotter i alla typer av kläder och färger. Och hon bemöts olika varje dag.


Det hjälper ju inte att klädbolagen envisas med att beställa, tillverka, sälja kläder som låter detta fortgå.
BARN behöver inte ha olika former på kläder bara för att de har olik kön. BARN har samma kroppsform innan puberteten. ALLTSÅ - om en tjej är 116cm lång, så är hon ju lika lång som en kille som är 116cm lång. Eller hur? Och borde de då inte kunna ha samma storlek i kläder från båda avdelningarna då??

MEN ICKE  ÄR DET SÅ!
LÄS! BEGRUNDA! TÄNK! ENGAGERA DIG! DISKUTERA!

Kommentarer
Postat av: Catarina

för ett par månader sedan var jag och Musse på Cubus. Dom hade något erbjudande där alla jeans var nedsatta med 50 procent. Jag plockade tre par. Två par var från pojkavdelningen, ett par från flickavdelningen.

Dom från flickavdelningen var vanliga, ljusa jeans med muddar längs ner. Det som skiljde dom åt från pojkjeansen var att det satt ett litet, litet hjärta påsytt som en liten detalj någonstans.

Inget jag brydde mig om. Varför kunde en kille inte ha ett litet hjärta på byxorna liksom.

Väl i kassan reagerade dom med att säga att jag måste tagit fel. Det ena paret var från flickavdelningen och jag hade ju en pojke med mig.

Jag svarade att det var rätt, att dom var tänkta till mig pojke.

Mer snopna människor har jag inte mött.

Det fanns inte i deras värld.



Konstigt och fruktansvärt illa.



2011-01-26 @ 06:25:19
URL: http://catarinasjoqvist.blogg.se/
Postat av: Catta

Nu förstår jag inte... Vet inte riktigt om jag missförstått dig eller så, men menar du att man är en ignorant idiot om man klär sina barn utefter vilket kön dom är. Om man klär pojkar i blått och flickor i rosa?? Jag klär Kevin i blått, grönt, brunt, svart ja och ibland något rött med "killtryck" på.. Är jag då en ignorant idiot? Kevins rum är blått och hans möbler går i blått eller svart är jag en idiot för det? Hade jag fått en dotter så hade nog hennes kläder och dylikt gått i rosa, rött, vitt och gult, just därför att jag tycker om att klä mina barn på det sättet.. Som sagt så vet jag inte om jag har missförstått dig, så därför tänkte jag fråga rakt ut istället för att hänga upp mig på det. Det är nog lättare att klä flickor i "pojkiga" färger än att klä pojkar i "flickiga" färger, för det ser konstigt ut att klä pojkar i rosa och blommigt, tycker jag iaf.

2011-01-28 @ 22:05:26
Postat av: Angelica

OM du inte förstår att kläderna dina barn har på sig, leksakerna som dina barn har och hur de uppfostras - har en STOR inverkan på hur de bemöts av samhället, så ja då är du en ignorant idiot.



Men jag tror att du är medveten om att dina barn bemöts olika beroende på vilka kläder de har eller liknande.

Sen om du vill tro att jag tycker att du är en idiot för att dina söner bara har "killkläder" på sig, det får stå för dig.



Sen är det din uppgift som förälder att uppfostra dina barn på det vis att de förstår att inga färger inte är för honom, ALLA färger från färgkartan är till för ALLA barn OAVSETT kön. Och jo, färgerna påverkar hur barnen bemöts. Jättemycket.



Om du vill så kan du få låna min bok, "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2". Den är värd att läsas.

2011-01-28 @ 22:25:35
URL: http://aimeesmom.blogg.s
Postat av: Catta

Okej, då hade jag missuppfattat dig lite.. =) Skönt att veta i alla fall.. Jag uppfostrar Kevin på det sätt att alla är lika värda. Ingen är bättre än någon annan. Alla har samma värde, killar som tjejer, svarta som vita osv.. Och givetvis så förstår jag att han bemöts på olika sätt beroende på vad han leker med osv. Kevin leker helst med dockor och har en egen favoritdocka som han gärna kör runt i sin dockvagn han fick i julas, men han har bara bemötts på ett positivt sätt =)

2011-01-29 @ 11:19:39
Postat av: Fialotta

Mycket intresant inlägg. Tycker dock inte det behöver vara så extremt. Antingen eller. Vissa gillar "flickigt" och "pojkigt". Dock ska väl alla vara open minded. Men då måste vi ju börja påverka oss själva också ? Barn lär sig och uppmärksammar oss vuxna. Vi vuxna har ju inte unisex kläder på oss?.. Och det är ju mycket lättare när barn är små, då hade min dotte rockså jeans från pojk/flick och andra färger. Det går ju längre inte bestämma ,utan det väljer dem sen själva. Nu vill hon bara ha rosa och lila å "flickiga" kläder. Och klart att alla barn påverkas, så är de ti våran värld vi lever i idag.

2011-02-28 @ 12:31:42
URL: http://theblondeisgone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu