Dagens Färgglada Aimee

Jag kan ibland tycka det låter så roligt när föräldrar försvarar sig med "men jag kan inte rå för att min dotter äääälskar rosa" eller "jag kan inte förstå varför hon bara vill ha prinsessklänning på sig".... Nehej? Och vem ska ta ansvar för det då och varför kan du inte förstå det? (jo, jag vet att det finns rikspuckon som tror att det ligger i våra gener att flickor gillar rosa och pojkar blå. För det är absolut inte samhället som skapat detta)
Sen blir jag förbannad på de puckon som på fullaste allvar tror på påhittet om en "prinsessperiod" hos flickor eller "racerbilperiod" hos pojkar? - Jag kan svära på min dotters liv att det är föräldrar, film och samhället som har skapat detta enorma intresse för prinsessor!

Och nej, det är inte konstigt att en unge som blivit uppvuxen med tilltal som "mammas älskade prinsessa", filmer som Trassel/Prinsessan & Grodan/Skönheten& Odjuret/Ariel och med kläder som endast varit fiiiina och rosa - växer upp och bara vill ha rosa klänningar och vara en prinsessa. Tänk efter!

Om jag varje dag under Aimees uppväxt skulle kallat henne för "mammas lilla spiderman", klätt henne i spiderman-tröjor, haft spidermanbilder på väggarna i hennes rum och köpt hem massor av spidermanleksaker/badlakan/sängkläder/mattor/gardiner etc...... Ja, vad tror ni hon hade haft intresse för vid 5års ålder??

När Aimee blir äldre är jag säker på att hon har en fördel av att hitta en favoritfärg av EGET VAL! För hon har idag ALLA FÄRGER på sina kläder, i sitt rum, på hennes leksaker etc.

Ett klockrent bevis på att Aimee inte trycks in i en mall och tvingas gilla saker efter det kön hon fötts med, är när vi varit i leksaks affärer. Då hon kan gå genom varje gång och bli lika exalterad för varje leksak och pryl . oavsett färg och användningsområde.
Hon tycker det är lika kul att klappa på kramdjuren som att trycka på Buzz Lightyear. Dock är allt som låter, liiite roligare eftersom att det är någonting som inte har hemma. (jodå, man får som förälder säga nejtack åt sånt som låter. Och det ska respekteras! Och ja, vi har ett mycket lugnare hem) 






Dagens unge är färgglad och glad för hon ska få leka med Theo! Vi struntar i att vädret inte är det bästa och cyklar iväg på äventyr ändå :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu