Fattigbloggen

På Aftonbladet skriver två stycken just nu en blogg som de kallar för BARNfattigbloggen, en sida där de samlar information och statestik om de barn som i Sverige lever i fattigdom.
Kommentarer haglar in och det är ett ämne laddat för diskussion och upprördhet.

Å ena sidan så lider jag och känner stor sorg över hur många barn har fått växa upp och hur många barn även idag får växa upp under förhållanden som är mindre än okej. Det gör ont i hela mig att läsa om barn som inte har hela kläder eller får äta sig mätta om dagarna....
Detta, trots den hjälp de får.


MEN sen finns det många saker som gör mig bara förbannad. Statestik på siffror som tas fram, där de säger att man är fattig med 15000kr i månaden på en vuxen och ett barn. = Jag är fattig. SAY WHAT?! Jävla hån mot folk som verkligen lever under existensminimum kan jag lova. Vi har råd att äta oss mätta, köpa enstaka klädesplagg till familjen och vi åker buss. Har dessutom kunnat betala en liten peng så Aimee kunnat rida på Riddarspelen och vi har köpt glass.
Visserligen har vi inte råd att köpa en ny tv, nu när vår har gått sönder. Men vem fan bryr sig om en jävla tv. Tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen går först liksom. Resten är sekundärt. Att resa bort på sommaren är också lyxvaror, någonting som långt ifrån alla i samhället kan göra - det gör inte en människa fattig.

Vem är det som egentligen har satt standarden där och vad "måste" man ha för att inte klassas som fattig liksom??


Sofia på 19år som nu ska ta studenten skriver så här;
"Jag är 19 år och tar studenten om knappt två veckor. Det gör ont att veta att min mamma, min underbara mamma, som sparat 1000 kronor i månaden sedan augusti inför min student, inte själv har en säng att sova i pga. det."
Stackars mamma??? Verkligen inte! Mamman verkar dock ha satt på sig en stor offerkofta vilket gett dottern dåligt samvete om att ta studenten. För hur mycket pengar ska hon ha till sin student egentligen? Mamman har ju lyckats lägga undan närmare 11000:- = hon har råd att åka till Ikea och köpa sig en sängjävel!



Har ni läst på bloggen? Vad är era reaktioner och vad har ni för upplevelse om fattigdomen i Sverige? Har ni kanske några förslag på vad som kan göras för att förbättra?
Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag har läst bloggen och många kommentarer... Någonting som jag dagligen ser och irriteras över är att de familjer som räknas som fattiga alltid har husdjur, föräldrarna röker/snusar och dricker alkohol nästan varje helg ( jag ska inte dra alla över en kant, men det är så i många fall!) Hade en mamma som lämnade tillbaka sina barns lördagsgodis 3 chokladkakor a' 5kr för att hon glömt att köpa cigg!!!

Jag tror att allt handlar om prioriteringar, visst vissa familjer sitter verkligen illa till, men med Sveriges soc och bidragsystem så ska ju de flesta klara sig! Om man får en matcheck på 500kr för en vecka så bör man ju inte köpa billys panpizza, två-tre chipspåsar och cola...

Tycker att det är hemskt att barn växer upp och känner sig utstötta pga deras föräldrars ekonomiska problem!

2011-05-31 @ 16:47:15
Postat av: anette

jag skulle vara glad om jag fick ut 15.000kr/mån.

Just nu jobbar jag bara 28h/veckan och jag försöker alltid få extra timmar....

I dagsläge ska man vara glad över att man överhuvudtaget har ett jobb.

2011-06-01 @ 08:59:33
Postat av: Anna

Jag är extremt irriterad på barnfattigbloggen. Barnfattigdom är ett allvarligt problem, men barnfattigbloggen verkar inte ta det på allvar utan handlar om lyxproblem istället.



Vad sägs om mamman med dålig ekonomi som skuldsatte sig ytterligare för att köpa en semesterresa till Egypten åt sina vuxna söner? Är det verkligen ett fattigdomsproblem?!? Snarare ett problem för lyxfällan. Många i kommentarerna hyllade henne för det fina hon gjorde, medan jag bara ville skaka människan och skrika till henne: "Förstår du inte att det är såhär man skapar fattigdom?!? Genom att låna pengar till nöjen och bli fast med de höga räntorna?!?"



Jag stör mig också oerhört på den här offerkoftan som många tar på sig. Man ska göra allt för barnen, som den där kvinnan som satt och svalt på gröt för att kunna betala körlektioner á 800 kr åt sitt barn. Sådana människor vill man också bara skaka om och säga åt dem att sluta offra sina egna liv. Inget barn vill ha skuldkänslor! Jag tror att flickan ifråga skulle må bättre om hon slapp känna skuld över sin mamma och istället skaffade sig körkort på egen hand när hon flyttat hemifrån.



Det roligaste är nog alla dessa kommentarer från människor som definieras som "fattiga" enligt den där undersökningen, men inte upplever sig som fattiga. Det har gått inflation i ordet "fattig". Numer anses man visst fattig om man inte har råd att åka till Thailand varje år och köpa de senaste teknikprylarna och märkeskläderna. Jag tycker att det är förolämpande. Man är ju för sjutton inte fattig bara för att man inte åker utomlands med sin iPad i bagaget!



Fattigdom tycker jag betyder att man har problem med mat på bordet och tak över huvudet, inte att man har ångest över att inte kunna köpa en skräddarskydd balklänning till studenten.



Man måste skilja på fattigdom och lyxproblem, och det känner jag att barnfattigbloggen är urusel på när de lyfter fram helt vansinniga exempel på "fattiga" människor som ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle kalla för fattig.



Jo, och slutligen, har man råd att röka (dvs elda upp pengar) så är man f-n inte fattig!

2011-06-01 @ 11:27:11
Postat av: Anna

Tips ang TV, studenter säljer jätteofta rätt bra begagnade TV-apparater när de flyttar från sin studieort. Se om du kan hitta en kontakt på närmaste universitet som kan kolla annonserna - själv fyndade jag min förra TV (en 32" widescreen tjockteve) för 250 kronor. Den höll perfekt i nästan 3 år. Studenten flyttade till jobb på annan ort och ville inte ha med sig åbäket.



Det finns också jättemånga som bara vill bli av med sina gamla tjock-TVs - man kan normalt fynda bra ex för ett par hundralappar även utanför studentsvängen. Har man tur kan man fynda en gratis mot upphämtning.

2011-06-01 @ 11:34:12
Postat av: Mia

Min student kostade ca 2000 kr förra året, inkl allt, och då kände jag att jag fick en väldigt fin student. Jag hade inte velat ha ett moln av skuld hängande över mig på grund av att min morsa hade behövt lida i ett år för att jag skulle kunna gå till frisören... då hade jag inte kunnat njuta av dagen. Det känns bättre om det är billigt, då kan man bara njuta utan att någon ska behöva lida för min lyckas skull. Tycker att många som skriver på fattigbloggen skulle behöva ta sig en funderare på vad som är måsten och vad som är lyx.

2011-06-01 @ 12:16:33
Postat av: linda

"har man råd att röka är man fan inte fattig!"
"vissa dricker var o varannan helg ju"

jag har växt upp med två missbrukande föräldrar. mina kläder har alltid kommit från myrorna, och jag har alltid varit undernärd. såpass mycket att jag är tio cm kortare än vad jag borde, långt ifrån färdigutvecklad samt bryter tänderna av mig osv av undernäring. soc vill inte ge pengar "för mina föräldrar tjänar tillräckligt" de förstår inte att ALLT, o nu menar jag verkligen ALLT går till sprit. Jag är uppväxt med att vara tvungen att göra hemska saker för att få tag i pengar så jag kan köpa mat. det är hemskt och det finns ingen hjälp. jag kan inte ta mig därifrån för det finns inga jobb. säg mig att jag inte är fattig, när min inkomst ligger på 0 kr? det finns många av oss som soc inte hjälper.. var tro ni att vi får mat ifrån? förstår ni hur det känns att behöva gå till kyrkförsamlingar och stadsmissionen för att äta middag när man är 16 år gammal? att säga att någon har råd till mat för att den har sprit är fel, för den beroende människan kanske inte bryr sig om något annat än spriten. i fattigbloggen skriver de om folk som inte har råd att resa utomlands, när 90% av vad jag äter är knäckebröd och ibland inte har någonstans att sova. det finns fattiga barn i sverige

2014-05-28 @ 14:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu