"Jag har inget barn"

skriker Mattis, Ronjas pappa i filmen när hon sätter ner sin fot och visar att man inte får röva människor. Filmen utspelar sig för längelänge sen, men visar på en utveckling hos barn och ungdomar som än idag finns. Trots, säga emot och finna sin egna väg. Både på gott och ont.


Oavsett om det handlar om smink, kläder, intressen, hobbys, yrkesval eller sexuell läggning - det handlar om att visa respekt till sina barn och deras val i livet.
Men, när de är så små att det är svårt för dom att välja fritt - då anser jag att det är vi föräldrar som aktivt får gå in och visa på fler val och alternativ. Även om det är svårt och kan betyda att ibland gå emot samhällets normer.


Aimee är sällan rädd eller blyg för främmande människor. Här ger hon en High-Five till en jycklare på Riddarspelen. Bilden är tagen så snabbt för att jag var inte med riktigt...




På Aimees utvecklingssamtal i veckan, hade K ingenting negativt/dåligt att säga då Aimee är det gladaste barnet på förskolan. Hon har aldrig gjort något dumt eller inte lyssnat. Hon leker med alla barnen och deltar i alla typer av lekar. Hon kan springa omkring på gården och leka rövare med hög röst, men även sitta still och visa på fingerfärdighet vid Montessoriövningarna.
Jag är säker på min sak och att vi gör ett bra jobb med vår uppfostran och värderingar. Vi ger Aimee hundra möjligheter istället för två.
När hon växer upp kommer hon ha mycket lättare på att veta vad hon är bra på och tycker om att göra - då hon fått möjligheterna att testa många olika saker oavsett vad förpackningen har sagt. För jo, det är svårare att hitta förpackningar med saker för BARN, än för POJKAR eller för FLICKOR. Så ja, hon har kläder som det står BOY på eller leksaker som kom i blå förpackning med texten "for the cool boy" på. Vi bemöter henne utifrån den personlighet hon har, det humör hon har för stunden och utifrån vad hon gör. Jag tänker aldrig ta för givet hur hon ska vara, för att hon har en snippa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu