Vad tycker jag? Vad tycker du?

Jag är en engagerad diskuterare! För det hjälper mig att utvecklas. Jag förstår andra bättre, blir starkare i min egna åsikt och ibland ändrar min åsikt. 
Det kan låta som hårda ord, men oftast är jag mer harmlös än bitsk. Sen måste man förstå att jag skriver utifrån MIG, inte efter fakta(om så inte påvisas med länkar), och utifrån mina erfarenheter och mitt liv.

Vi har alla levt och lever idag olika liv med olika förutsättningar. Vi har alla olika grunder att stå på och stegar att klättra vidare på.
I förra inlägget sa jag min åsikt om siffran 26000kr. Det för mig är MYCKET pengar, just för att jag aldrig själv har haft den summan pengar. Min lön har aldrig varit högre än 16000, vilket då var en engångsföreteelse efter mycket extrajobbande.
Jag är 25år och för första gången fast anställd i hela mitt liv. Det gör mig rik i själen. För det är inte alla som ens har ett arbete idag. Och jag känner mig rik i det faktum att jag tagit mig dit jag är idag, helt själv. Och det gör mig stolt.

Jag har ingen högskoleutbildning, så kanske kommer jag inte kunna komma upp i en hög lön varje månad. Men det gör mig inget, då jag vet att jag klarar mig utan alla "saker jag kan köpa" för alla pengar jag har. Och jag vet att jag kommer kunna ge mitt barn en mycket trygg och stabil familjegrund att stå på, utan rikedom i form av sedlar och mynt.

Alla erfarenheter och kunskaper här i livet, kommer inte bara från utbildning. Mycket av mitt liv kommer från de olika arbeten jag haft privilegiet att få arbeta med.
Jag har hade en hel del jobb innan jag började som tågstädare för 6år sen;
* jobbat i morfars butik Vinhandlarn under gymnasiet.
* Telefonförsäljare hos Mediakonsulterna.
* extraarbetare på KICKS under högstadiet och gymnasiet.
* Delade ut tidningen METRO på stan när den kom för första gången.
* Packat dill & persilja på ÖTH.
* varit kockassistens på Stavsjö Hotell.
* jobbat som eventpersonal och visat upp nya varor i butik, bla Naturdiets smoothies.
* haft praktik och arbetat som assistens hos Imponera.
* haft praktik hos Ekermann Reklambyrå.




Min poäng är att allt är relativt.
Om jag ser en summa pengar som enligt mig är en stor summa pengar - så betyder ju inte det att alla andra ser det som mycket pengar.
Ett litet hus enligt mig, kan vara ett mycket stort hus enligt någon annan.
Allt ändras i olika människors perspektiv utifrån deras tidigare erfarenheter.

Kommentarer
Postat av: Malin

Och när man förklarar detta fenomen för barn låter de ungefär så här..



"Alla tycker inte lika dant. Du tycker ju inte om broccoli men jag älskar broccoli, Din favoritfärg är grön till exempel, men hennes favoritfärg är blå och min är lila eller hur.."



Lustigt att vuxna människor ännu inte lärt sig detta ännu. När till och med barn kan förstå att alla tycker olika. Dock har de ju inte så himla mycke att tycka olika om ännu:)

Men 26 000 kr är riktigt mycke pengar, jag skulle känna mig så fruktansvärt rik till en början.. De jag har fått ut som högst är 13000. Och de kan tyckas vara lite. Men när jag fick så mycke var de som att ha MASSOR pengar.. Men de är väl som du skrivit om tidigare för jätte länge sen. Man skaffar utgifter efter inkomsten. Alltså har man fler utgifter ju mer man tjänar och då kanske man inte har så mycke kvar sen i slutändan.. Sen blir man nog girig också:)



Men de ska definitivt inte höja lönerna för lärare.. Bättre de försöker sattsa på mindre barngrupper.. Speciellt här i Linköping. Då Linköping är den kommun som har störst barngrupper i sverige.. Jag har skrivit på den protestlistan idag på Linnéas förskola, och de tycker jag att fler ska engagera sig i..

Fast vi har dåliga lärarlöner i Linköping (tydligen) för vi har ett universitetet.

2011-05-21 @ 00:16:51
URL: http://mulllis.blogg.se/
Postat av: Malin

Men jag tog ju bort halva texten innan jag publicerade, så kom de med ändå. Suck.. Aja. Nu vet du vad JAG tyckte om pengarna:)

2011-05-21 @ 00:22:47
URL: http://mulllis.blogg.se/
Postat av: Lina

Hejsan!



Jag tycker som du, 26000 skulle för mig vara rena rama drömmen, jag har just nu ett säsongjobb och en fast anställning skulle vara rena vinsten o göra mig enormt rik inom mig.



Det jag tänkte fråga också var vad du tyckte om att jobb ahos Mediakonsulterna ?. Jag har sökt dit o de skriver att de har de högsta garantilönen + proviosion. Vad fick du som garantilön om jag får fråga ?.

Så jag inte begår någon dumhet att börja där.

Du får gärna svara på mail om du inte vill skriva öppet.

Mvh/ Lina

2011-08-02 @ 14:15:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu