Åldersgräns

Senaste tiden har det varit debatt om senaste Twilight filmen och den numer högre åldergränsen 15år. Vissa häpnar över hur deras 11åringar inte får gå på bio och se den. Medan jag tänker tvärtom.


När jag var liten fick jag ibland se film som jag inte var mogen nog att se, vilket har resulterat i att jag faktiskt blivit skadad i vuxen ålder. Jag kan än idag inte se t.ex. Gremlins eller ET, just för att det får mig att få mardrömmar.

Det är så tråkigt hur många föräldrar inte förstår att det inte bara handlar om våldet eller skräckscener i filmer, utan vad som sägs och vad som görs. Skådespelarna är vuxna, konversationerna är utformade för vuxna och om en film innehåller sexscener, kärlek, blod, slagsmål, krig, vapen och liknande. Då är det inte en film för barn.
Visst finns det "välutvecklade" 11åringar, men inte tillräckligt många för att låta alla se på en film som innehåller mer vuxenmaterial än för barn. Så enkelt är det.


Tänker på Harry Potter och hur jag och min lillebror satt och kollade på dom när de första kom ut på dvd. Jag tyckte det var absurt hur han fick se på dom, då jag själv ansåg att vissa scener var för starka. Och för varje år blev dom bara våldsammare, mörkare och hårdare. Vilket jag förstår - för ju mer karaktärerna växer upp desto äldre blir filmerna. Och det är väl lite tänkt att de barn/ungdomar som läser böckerna och ser på filmerna, växer med dom. Och på så vis så höjs åldersgränsen. Vilket gör det svårt för dom som låter sina barn idag, 10-11år få se alla filmer på raken. Istället som fallet med min lillebror, som fick växa med dom.


Överlag tycker jag att barn och ungdomsfilmer har blivit hårdare och mer innehållande vuxenmaterial. Som om dagens barn och ungdomar borde "tåla" mer. Men är det verkligen så att en 10åring idag är mer mogen än vad en 10åring var 1995? Nej, jag tror inte det. Men det är mer tillåtet och mer okej idag än förr. Samtidigt som det är sjukt mer tillgängligt för alla. Det är hur lätt som helst för barnen att hitta filmer på nätet och se sånt som dom inte är mogna nog att förstå och hantera.


Vad tycker ni om åldersgränserna och dagens filmer och serier för barn och ungdomar?
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu