Kaffe och dator pause

Vi styr och ställer här hemma idag(och kommer fortsätta med det imorgon) och ibland tycker jag det är hur kul som helst och ibland, not so much. Idag är jag lite mittemellan. Allt är lite mittemellan i livet just nu.
Kan nog även bero på att man inte sett solen på några dagar och jag har en hel del val att göra kommande månaden....



Igår hade jag heldag på kontoret och fick massor gjort. Fan vad jag älskar att ha ansvaret på min arbetsplats, att få nyttja min utbildning och att se hur jag gjort/gör en skillnad. Och trots att jag är säker i mig själv och vet att jag gör ett bra jobb, så tvivlar jag ändå.
Varför är det så?
"Hur ska jag göra alla nöjda med sina tider, pass & scheman?"
"Hur ska jag lära dom nya att göra ett bra jobb?"
"Tänk om dom tycker jag gör ett dåligt jobb."
"Hur ska jag hinna med allt?"
"Tänk om jag missar något."



Aja, hur som helst så är det en sån där dag som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Är ganska lättirriterad, men samtidigt väldigt lugn och tillfreds med dagen :)

Önskar er en riktigt härlig fredag!
Kommentarer
Postat av: Madde

Innerst inne så vet du nog detta men man kan behöva bli påmind ibland ;)



"Hur ska jag göra alla nöjda med sina tider, pass & scheman?"

Du kan aldrig göra alla nöjda, det är inte ditt jobb. Ditt jobb är att hitta den bästa kompromissen och att få dem du har under dig att förstå att du gjort det du kan och att detta är det bästa för gruppen som helhet.



"Hur ska jag lära dom nya att göra ett bra jobb?"

Det är inte ditt jobb att lära dom, det är deras jobb att lära sig. Ditt jobb är att ge dem rätt möjlighet, förutsättning och feed-back, där slutar ditt ansvar!



"Tänk om dom tycker jag gör ett dåligt jobb."

Om du gör ett bra jobb, vilket jag är övertygad om att du gör – vad spelar det då för roll? Att leda människor innebär att utveckla och föra människor framåt. Just sådana förändringar är det många som har svårt med och dom kommer inte gilla det du gör. Så om ingen ogillar det du gör, då har du antingen ovanligt positiva och drivna människor under dig eller så gör du faktiskt ett dåligt jobb som inte driver dem framåt.



"Hur ska jag hinna med allt?"

Det du egentligen borde fråga dig är – hur ska jag lära mig hur mycket jag hinner med? För allt, det finns det ingen som hinner! Det lite mer tråkiga men realistiska svaret är väl tyvärr – i vilken ordning ska jag prioritera…



"Tänk om jag missar något."

Det kommer du sannolikt göra, flera gånger! Lär dig acceptera att du är grym på ditt jobb trots att du glömmer ibland. Tänk på att varje gång man glömt något så är det för att man kom ihåg något annat som man gjorde istället… Fråga dig istället – vad är det värsta som kan hända om jag missar något? Du märker snart att det mesta inte leder till några större katastrofer, det som faktiskt är viktigt kan du ha en plan B för.



Inte alltid jag själv lyckas hålla detta minnet i mitt jobb. Men jag försöker hålla mig till det och tro på mig själv.

Trevlig helg!

2011-11-25 @ 11:07:12
Postat av: Angelica

Madde TACK för dina fina och peppande ord!!! <3

2011-11-25 @ 13:05:05
URL: http://aimeesmom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu