Att alltid utgå från sig själv

Ibland måste vi vigda våra vyer och försöka se saker från någon annans perspektiv. Från någon annans synvinkel, uppväxt och liv. Jag vet att det är svårt och jag själv kan ibland ha svårt att förstå - och då blir jag alltid glad när jag blir upplyst från någon annan om hur denne har haft/har det.


Diskussionen om våld har kommit upp igen iochmed den 4årige pojke som blev mördad av, vad det skrivs om, troligen ett annat barn. Det pratas om att vi(samhället) har normaliserat våldslekar bland barn, så att många växer upp och inte förstår vad de gör är fel. Det ses som "okej" att pojkar låtsasbråkar i sin lek eller brottas i sandlådan med ursäkter som att "det är bara som pojkar är".

Samtidigt så tillverkas fler och fler våldsspel, våldsrelaterade leksaker och våldsfilmer sprids som löpeld på internet.
Många säger "vadå? Jag har alltid fått spela våldstv-spel och sett actionfilmer. Och mig är det inget fel på". Jo, det kan hända - men det är inte bara utifrån ditt perspektiv och uppfostran som samhället är uppbyggt. Det är inte bara din uppväxt som bestämmer hur andra barn uppfattar och förstår innebörden av våld och krig.
Går kanske att jämföra med de barn som haft föräldrar som rökt under graviditeten, "vadå. Min mamma både rökte och drack alkohol när hon var gravid med mig och mig är det inget fel på". Nej, men alla andra barn som fötts och haft problem pga liknande handlingar? Går det inte räkna med dessa för att du blev okej?

Vi måste alla bli bättre på att vara lyhörda och säga ifrån till våld. Vi måste hjälpas åt att sätta ner foten när någon gör fel, för att kunna göra en skillnad och för att kunna förhindra att fler kommer till skada när våld förekommer. Det är okej att säga till barn som inte är ens eget när de utövar våld. Och det är mer än okej att säga till någon som leker våldsamt, även om man kan tycka att "det var nog bara på skoj". För ingenting är skoj med våld. Det finns ingenting gott som kan komma ut ur en lek som går ut på att döda någon eller att våldta någon.



Jag har haft diskussionen här tidigare, men vad tycker ni?
Är det okej att låtsasbråka, brottas i sandlådan eller använda en låtsaspistol och rikta den mot en annans huvud och säga pang?
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu