Curlingbarn

Det kommer en generation ungdomar som jag är rädd för. Ja, rädd för.
Dom lider av respektlöshet, avsaknad av empati och förståelse samt att dom är totalt ignoranta inför framtiden. Det spelar för dom ingen roll vad som sker när de blir gamla, för gamla människor är ändå bara skit. Det är nästan som om de inte vill bli gamla. Dö unga och ha kul på vägen liksom.
Kanske det är därifrån deras respektlösthet för äldre kommer? Kan det vara därför ungdomar inte vill lyssna på någon som är över 30? Är det därför som ungdomar inte lyfter arslet för en pensionär på bussen eller hjälper någon med rullator över trottoarkanten?


Vi har verkligen lyckats uppfostra en generation människor att inte bry sig om någon annan än sig själv, på ett skrämmande sätt. Curlingungdomar är dom som inte behövt jobba extra, hjälpa till hemma eller liknande - dom är vana att andra gör det åt dom. Dom vet inte hur de ska lösa ett problem, komma på en lösning eller se konsekvenserna för en handling då dom aldrig fått lära sig det.
Dessa ungdomar vet inte om att våld skadar. Hur kan man annars som 13-15år slå ner ett barn på 5år? Eller som 15åring tillverka en bomb och lägga i en lekpark?
Dessa ungdomar vet inte värdet i pengar. Hur kommer det annars att ungdomar köper alkohol på krogen för att bara hälla ut det?
Dessa ungdomar kan inte kommunicera verbalt. Det hör man klart och tydligt om man försöker lyssna och förstå vad dom säger. All kommunikation är baserad på förkortningar och tecken från internet.


Kanske ser jag saker lite väl svart & vitt. Kanske drar jag alla över en kam.
Jag blir ändå rädd när jag läser om 10-20 åringar som misshandlar, gör bomber, svär åt äldre, skönhetsopererar sig, får inga betyg i skolan etc. Dom har inte blivit uppfostrade att ha samma typ av värderingar som jag själv. De har inte värderingen i familjen, arbete, inkomst och framtid.

Det är bara idag och nuet som gäller. Inte en tanke på vad för konsekvens det kan ha senare i livet vad gäller pension, hälsa och livslängd...
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu