En kultur som ger ångest

I dagens samhälle lever vi för vårt utseende. Det ska bantas, opereras, göras om, stylas, handlas outfits och för vissa ger det bara ångest.
Ångest för att inte passa in i en mall för hur vi ska se ut.
Ångest för att inte ha råd med allt som vi måste äga och ha för att klassas som "lyckliga".
Ångest över det faktum att man ses som ohälsosam och tjock, bara för att magen inte är platt.


Det naturliga med våra kroppar har ersätts med konstgjorda medel, för att vi ska se "naturliga" ut. Ingen vet längre hur en naturlig människokropp ser ut, för allt vi får se genom tidnignar, reklam och bloggar är det som är redigerat, konstgjort och rent ut sagt FEJK.
Vi har inte en chans att genom ett normalt leverne komma upp i den "nivå" som samhället satt för oss. Vi har inte en chans att för oss själva välja bort det redigerade och konstgjorda - utan att ses som konstiga.


Jag som vuxen intelligent människa, vet ju självklart om att bilder i tidnignar är redigerade till den grad att man antagligen inte skulle känna igen människorna om man såg dom live. Jag vet också att ingen har det sådär perfekt, rent och vackert hemma med fyra ungar som röjer runt. Jag är medveten om allt detta, men ändå har jag många gånger svårt att värja mig. Jag har svårt att inte "vilja" uppnå alla dessa höga krav om ett rent, vackert hem och den där platta magen och perfekt svarvade låren utan minsta ärr från barndomen eller leverfläck.
Men hur går det för våra barn och ungdomar som inte levt tillräckligt länge, som fått höra sina föräldrars gnäll om att dom är tjocka och måste banta eller sett dom shoppa dyra fina inredningsdetaljer på kredit.... Hur kan dom växa upp och förstå att så mycket är fejk och inte naturligt? Hur ska dom kunna förstå att det inte alls är normalt att banta varannan månad eller att alltid ha den nyaste mobiltelefonen på marknaden?


Barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu