"Ditt äckliga sliddjur, jag hoppas du dör i cancer"

Det finns just nu tre grupperingar av människor i denna debatt angående kroppsbehåring, mer specifikt håret i armhålan hos kvinnor. 

Grupp ett:
De som tycker att hela debatten är onödig och att alla ska få göra som dom vill. Och som inte förstår varför det blivit en så stor "grej".

Grupp två:
De som kämpar gärnet för att stå upp för sina rättigheter att se ut precis så som de vill och motverka kränkningar mot de som känner detsamma.

Grupp tre:
De som agressivt skriker ut hur äckligt och motbjudande det är med hår under armarna på kvinnor och som går till extrema hot och mobbningsattacker mot människor de inte ens känner.


Jag tillhör Grupp 2.
Och denna debatt tycker jag visar på hur viktig frågan faktiskt är. Hur viktigt det är att man tar upp det problemen med de extrema normer som samhället skapat senaste åren för kvinnor och män. Hur vi ska se ut för att vara snygga.  Och någonstans i detta skapande har det gått överstyr, då vi bevisligen har skapat ungdomar med så skev syn på människokroppen och uppfattning om "yttrandefrihet".

Senaste dagarna har jag förfärats över hur vissa människor anser sig ha rätt att få kalla mig, som kvinna med hår på ben och under armarna, för saker som;
Äcklig
Motbjudande
Rabiat feministhora
Fettofitta
Fula sliddjur
Samt att jag borde dö, att jag borde få cancer, ta hand om min hygien bättre, luktar illa etc.


Nätmobbning, hat och okunnigheten bland människor som finns på Internet är så sjuk att jag blir rädd.
För hur kan det gå så långt att man kan få för sig att ha en rättighet i att kalla en människa för äcklig för något så simpelt som kroppshår? Någonting som ALLA människor har. Raka bort det bäst du vill, det kommer växa ut igen - för att det är så me doss människor. Men gör det för din skull och ingen annans. Och respektera för i helvete de som väljer att göra på annat sätt.

Tyck vad du vill om kroppshår, men säg inte till någon med hår under armarna att du tycker det är äckligt. För det är kränkande och elakt. Och INGEN får ut något gott av att man kränker en annan människa.


LÄNKAR
http://debatt.svt.se/2012/03/13/jag-ar-stolt-over-mitt-har-under-armarna/

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.4473650-linas-armhalor-skapar-debatt-pa-natet

http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2012/march/heja-lina.html

Kommentarer
Postat av: Anette

Jag tillhör den grupp som rakar både ben och under armarna. Jag har ingenting emot dom som inte gör det. Menar du att folk kallar dig för alla de hemska sakerna som du skrev pga lite hår? Jag blir chockad, vad är det med människor? Att önska att någon ska få cancer är helt vansinnigt, hur kan man göra det? Hur tänker man då.? Jag fattar inte. Jag tycker om dig i allafall, med eller utan hår.

Kramar från mig

2012-03-14 @ 22:42:13
Postat av: Angelica

Och jag gillar dig Anette!!! :)



Nej, jag förstår inte heller. Jag blir alldeles mållös och känner skam för mina medmänniskor.



Har även fått veta genom att delta i och läsa diskussioner om killar som vid 16-19års ålder fått veta att kvinnor faktiskt har hår... att dom inte fattat det förns då liksom.

Men det kanske inte är så konstigt när det i alla tidningar, filmer, reklamer etc bara visas kvinnor utan. Men så kan man undra hur man inte fått lära sig om kroppsbehåring i skolan. Läser man inte biologi längre? Har ungdomar inte föräldrar som berättar för dom om pubertet, sexualitet, kroppsbehåring, mens etc? Och framförallt... har dom inte föräldrar som uppfostrar att inte döma människor eller uttala sig om andra människor, utifrån deras yttre?

2012-03-14 @ 23:29:24
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Lisa

Det är jä*ligt synd att alla inte kan få vara som dom själva vill!

Så fort någon sticker ut från normen är någon där och påpekar. Själv rakar jag mig men inte f*n påpekar jag för någon med hår under armarna att dom skulle vara äckliga!

Det roligaste skulle ändå vara om alla med en åsikt sa det face to face. Men det bara att inse att väldigt få människor har stake till det!! Bättre att gömma sig bakom en datorskärm.



Stå på dig och var den DU är!

2012-03-15 @ 07:43:38
URL: http://lafamila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu