Fortfarande inget socker...

Nej, vi håller vår dotter borta från socker. Alltså inte bara godis, utan allt socker.
* Vi gör även vår egen barnmat och hon får "bara" dricka vatten till maten. Alltså ingen bebisjuice för Aimee.
* Det finns heller inga färdiga dessertburkar hemma hos oss då hon får färsk frukt mosad på en tallrik istället.
* Det finns däremot två burkar med katrinplommonpuré i skåpet nu eftersom att hon till och från är lite hård i magen och då hjälper just den purén och jag har tyvärr inte hittat några färska katrinplommon.
* Här småäter vi inte heller. Bra för mig och bra för lilltösen. Det ger rutiner på när magen ska ha frukost, lunch och middag, samt mellanmål.

För mig är det en självklarhet att det inte ska stoppas i mitt barn något socker, godis eller annan "skit". Men för andra kanske det kan tyckas larvigt, fånigt eller överbeskyddande.
"Varför vänta? Det kommer hon ändå upptäcka senare." - Precis. Senare.

Det finns, för mig, ingen anledning till att stoppa i henne saker hon inte behöver - med anledning av att hon ändå kommer komma på vad det är senare i livet. Nej, det tar vi då. Likså att jag om flera år kommer få ta diskussionen om alkohol, safe-sex, läxor, körkort etc
Hon är bara 6månader och att börja redan nu med ett sockerberoende som ger tomma energikickar och sömnbrist känns bara onödigt.


Vad tycker du?
När kan man enligt dig börja med socker? Godis, glass, snacks, läsk etc? Och hur gör ni/har gjort med era barn?
Kommentarer
Postat av: Malin

Glass. Beror på. Isglass brukar de bli första gången de är riktigt sjuka.. Vanlig glass minns jag inte när Bella började äta. Och godis började hon med straxt efter 2 (Hoppas jag). Och de tänker jag skylla på mina småsyskon:) hade inte de käkat massa sånt är de möjligt att de hade blivit senare. Än så länge är ju Linnéa bara 8 månader, Men jag hoppas godis och glass kommer vänta ett bra tag innan hon käkar de.. Dock blev de mycke juice och desserter när hon var sjuk dels för att hon inte åt nått annat alls.

2009-12-31 @ 04:05:32
URL: http://mulllis.blogg.se/
Postat av: sandra, mamma till thea

joo som malin säger thea har fått isglass när hon varit sjuk även vanlig glass för att hon ska få i sig något. annars håller vi på att dricka vatten o hennes "lördagsgodis" blir majskrokar. har hänt att hon får sockerfri saft från barnhyllan ibland men hon föredrar vatten för att vi lärt henne det, o som du själv säger dom upptäcker godis senare så det är ingen idé att introducera det för tidigt heller. dom får nog i sig sin del när dom blir äldre.

2009-12-31 @ 10:20:17
URL: http://sallbelal.blogg.se/sallbe
Postat av: Anonym

Jag håller med dig fullständigt. Finns som sagt var inte en enda mening med att ge ett litet barn socker. De de inte vet dör de inte av. jag kommer absolut att köra på exakt samma spår när vi får barn. Kör på.Tror fullständigt på den teorin. kram

2009-12-31 @ 11:30:25
Postat av: Maria

Hej tjejen.

Inte så himla lätt att gissa när bilden är liten och bokstäverna minimini ;) haha

Ska se om jag kan göra den mindre.

Yes, det stämmer. I början av mars blir jag moster. Missa du det blogginlägget för ett par månader sedan alltså ;) hihiih

GOTT NYTT ÅR på er!!! Hoppas ni får en supermysig kväll.

KRAM

2009-12-31 @ 12:30:05
URL: http://majjabajja.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vi ger Melle rån ibland. När dom börjar få tänder och har fått tänder så kan det vara skönt för dom att tugga på något. Och tyvärr funkar det inte för oss att ta en fika när Melle är med och han inte ska få något. Och nej, vi har inte gett upp för lätt! Men att sitta ute på ett fik med en unge som gråter och skriker i 20 min är inget som jag gillar. Så efter många försök gav vi upp och ibland får han nu ett rån att tugga på.

Gott nytt på er!

2009-12-31 @ 12:49:14
URL: http://lafamila.blogg.se/
Postat av: Nina

Vi var jättenoga med att inte ge Ville sötsaker, upp till han var dygt ett år. Sen sprack det. Då började han verkligen peka och kämpa ör att få det vi åt när vi fikade å då kändes det taskigt att låta bli. Vi försöker fortfarande med frukt i första hand men numera får han smaka lite sött då å då. Jag gillar det inte, å det var inte som jag hade tänkt att det skulle bli. Men nu är det så.

2009-12-31 @ 13:53:49
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Frida

Våran son blir 6 månader i början av januari.

Han har ätit mat sen han blev 4 1/2 månad.

Vi har gett om honom färdigmatsburkar och han är nöjd med det. Jag anser mig inte va en dålig förälder för det. Till maten dricker han vatten.

Om vi äter och han är vaken får han sitta med oss och då äta på majskrokar om det inte är mattid för honom.

Detta med att göra egen mat är ungefär en diskussion som med amning tycker jag.

Man ska göra det som passar sig/sin familj/sitt barn bäst.

(nu har vi fått en stavmixer i present och då har vi börjat mixa en del egenmat)

Undrar hur det har gått med amningen du har slutat amma eller ej?

God fortsättning på nya året!!

2010-01-02 @ 20:31:05
Postat av: Cicci

Tycker det där är sunt resonerat, har inte några barn ännu men det kommer givet att komma och då kommer det bli "ordning på torpet" från början :)

2010-01-04 @ 11:31:54
URL: http://catj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu