Baka liten kaka.

För lite mer än en vecka sen fick jag HERMAN av TantJessica. En levande surdeg som går runt som ett kedjebrev. Jag har lyckats hålla den vid liv, göra den större, dela på den och få iväg en. Resten har jag kvar hemma och håller vid liv. (behöver jag säga att karln inte är road)



Hej, jag heter Herman!

Jag är en naturlig surdegskaka. Jag ska stå på diskbänken i 10dagar utan lock.Du får inte ställa mig i kylskåpet.

Om jag slutar bubbla är jag död....

Dag1 Du får Herman
Dag2 Rör i Herman 2-4ggr
Dag3 Som igår

Dag4 Herman är hungrig! Ge honom 2dl mjölk, 2dl mjöl och 2,5dl socker.

Dag5 Rör i Herman 2-4ggr
Dag6 Som igår
Dag7 Som igår
Dag8 Som igår

Dag9 Herman är hungrig. Ge honom samma som sist.
Dela Herman i 5lika delar(ca 2dl vardera) och ge 4 till dina vänner tillsammans med en kopia av detta papper. Herman nr5 stannar hos dig.

Dag10 Herman är jättehungrig! Ge honom 1,5dl matolja, 3ägg, 3tsk bakpulver, 100g hackade nötter/mandel, 2 rivna äpplen, 2,5dl socker, 3,54dl mjöl, 1tsk salt, 100g hackad choklad och 2tsk kanel. (eller uteslut vilka smaksättare du vill...)

Blanda ihop allt och grädda i en stor form, 26-28 i diameter på 175grader i nedrest i ugnen, ca 50-60minuter. Testa med en sticka att den är färdig.



Jag hann inte baka en kaka av den i lördags när jag skulle ha gjort det, men idag är en bakad och klar. Med smaksättning; Mörk och Ljus Blockchoklad och kokos. Jag har alltså tagit bort nötter, äpple och kanel.

Det luktar ljuvligt må jag säga.


Kommentarer
Postat av: svärmor

hoppas att den är god =)

2009-10-19 @ 15:07:51
Postat av: svärmor

nu har jag matat min Herman=)

2009-10-19 @ 17:34:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu