Barnmat

Hemma hos oss sparar vi alla våra kvitton och skriver ner våra inköp i den svarta boken om ett kvitto inte fås, detta för att varje månad kunna se vad vi lägger våra pengar på. Detta har hjälpt oss enormt mycket i hushållsekonomin kan jag lova! Vi vet vad vi inte bör lägga pengar på och vad vi ska fokusera på att handla + att vi har lyckats med att börja lägga undan pengar...

Hur som helst.
Vi gick igenom kvittorna tog vi fram all mat vi köpt och gjort barnmat för. HERREGUD! Hur folk kan köra på barnmatsburkar fattar jag inte. Det är ENORMA summor man sparar genom att göra sin egen och det tar inga tider.

En burk kostar i genomsnitt 10kr(beroende på märke, butik etc). Det går åt minst två burkar om dagen = 20kr om dagen = 140kr i veckan. = 600kr i månaden.
Utöver maten behöver dessutom barnet dessert/frukt, gröt och välling. Ca; 200-400kr i månaden(beroende på märke, butik och hur mycket barnet äter)

ALL Aimees barnmat, gröt, välling och frukt går i vårt hushåll på; 400kr.....
Hon har dessutom aldrig ätit en burk i hela sitt liv med barnmat. Däremot har hon fått katrinplommonpuré och ett par fruktpuréburkar för att det ibland är svårt att få tag på bra bananer så här års och de mosas så lätt i skötväskan.
Hennes mat är färgglad, det är naturliga smaker och den luktar bra. Ingen brun sörja med ett innehåll som är omöjligt att avgöra om man inte läser på burkens etikett....

Jag ser många positiva saker med att göra egen barnmat:
* Vi vet EXAKT vad jag stoppar i min dotter.
* Vi sparar flera hundra kronor i månaden.
* Övergången från barnmat till vanlig mat som vi äter kommer bli lättare.
* Hon blir inte rädd för grönt på tallriken.
* Vi äter ju inte bara med munnen, utan med luktsinnet och synen.
* Jag blir en bättre kock och mer öppen till nya ingredienser, hennes mat görs ju samtidigt som vår - skillnaden är att den kokas och sedan mixas. Sen fryser vi in den i mindre bitar.



Hur gör du med ditt barns mat? Och vad tycker du om det vi gör? Bra eller Dåligt? För och Nackdelar?


Kommentarer
Postat av: svärmor/farmor

Jag tycker att du är jätteduktig =)kramis

2010-02-18 @ 14:21:46
Postat av: Bella

Toppen att du gör hennes mat själv. Jag kommer också göra själv, än äter min son bara smakportioner och det har jag gjort själv. Har köpt plommonpure dock.



Vad har du fryst in maten i? Kram

2010-02-19 @ 10:27:30
URL: http://grymmabella.blogg.se/
Postat av: Frida

Tycker ni gör det jättebra. Alla har ju olika förutsättningar med allt i livet och då får man ju leva efter det. Vi ger både hemlagad mat och burkmat, tycker att de ekologiska burkarna är helt okej och yogurtharna är bra som mellis. Frukt köper jag och mosar själv och ger.

Jag anser inte att det är fel att ge barnmatsburkar, man är inte en sämre mamma för det.

Men man får ju tycka, tänka som man vill.

(Vi har ju diskuterat d förut =) )



Varför det ska bli svårare med övergången till vanlig mat har jag svårt att förstå?? Ingen av mina vänners barn som ätit mat ur burkar har vägrat vanlig mat.

Köp ett bananfodral så mosas inte bananen =)



2010-02-19 @ 14:07:16
Postat av: Hella

Jag tycker att om man känner att man har tid ork och viljan till att göra egen så gör man det, men jag tycker inte att det är sämre att ge burkmat till dom på något sett, till mina barn har vi inte gjort så mycke den första tiden de börjar äta.. men när de börjar äta mer då gör vi lite. Frukt brukar vi oftast mosa själva.. tur att de gillar banan och äpple :) Med milan började vi med havregrynsgröt rätt tidigt istället för pulvergröten.



Men som sagt mer ekonomiskt är det verkligen att göra egen mat.. barn mat överhuvudtaget är väldigt dyrt tycker jag.

2010-02-19 @ 22:57:23
URL: http://hellagirl86.blogg.se/
Postat av: Angelica

Frida

Allt i världen är inte svart eller vitt.

Jag säger inte att man är sämre mamma för att man ger burkmat, däremot står jag för min åsikt att det är att vara lite lat och oekonomisk. Det tar inga längre tider att tillaga barnmat - du gör ju ändå mat till dig själv. Det blir billigare - för alla vet ju att vara färäldraledig inte gör en rik!



Att övergången till vanlig mat skulle vara svårt om man lät barnet äta burkmat har jag inte heller sagt. JAG TROR dock att ävergången kan gå lite lättare om barnet redan från början äter "vanlig" mat.

För DET ÄR skillnad på burkmat och hemlagad - både till smak, lukt coh syn.



Det ena behöver inet utesluta det andra. Och för att jag tycker om en sak betyder inte det att jag ratar den andra.

2010-02-20 @ 12:22:15
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Frida

Trist du missuppfattar vad jag menar, om du läser skriver jag att vi ger både lagad mat och burkmat.

Så våran son är van vid både och.

Klart det är skillnad på lagad mat och burkmat till lukt,smak och syn, där håller jag med.

Och ekonomiskt så är det självklart att det är billigare med hemlagad mat går inte att komma ifrån.

Nej föräldraledighet gör en inte rik det kan ingen påstå. Jag har lyckan att ha en man som tjänar bra så vi får det att gå runt och bli över.



Och alla har rätt att tycka olika =) och det gör vi i vissa saker!!



Hoppas ni får en bra helg i snöstormen!!

2010-02-20 @ 14:56:02
Postat av: Frida

Du missförstod mig, om du läser så skriver jag att vi ger både lagad mat och burkmat till våran son.

Så han är van och nöjd båda.

Håller med till 100% att det är skillnad på maten, lukt och smak och syn är mkt trevligare på lagad mat och att barnmat inte är billigt.

Föräldraledigheten gör en definitivt inte rik det det ska gudarna veta. Som tur är har jag en man som tjänar bra så vi får det att gå runt och pengar över.



Man får tycka olika och jag gillar dem som står upp för sina åsikter.



Ha en bra helg i snöovädret!!

2010-02-20 @ 15:04:53
Postat av: Frida

Oj dubbla inlägg =) Blev ngt vajsing på sidan =)

2010-02-20 @ 15:06:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu