Leksaker

Aimee är som ni flesta vet, SEX MÅNADER, och jag som har fått mitt första barn är som många är snälla att påpeka för mig, lite naiv.
Alltså "att jag ska få se hur det blir sen när hon blir större"... För det är så tonen ligger när man pratar med en mamma som har ett barn som är äldre. Men nu talar vi inte om äldre i den bemärkelsen att dom har barn som är flera år äldre, utan månader. Alltså har dom hunnit bli så himla mycket mer erfarna och vet allra bäst om hur mitt barn kommer bli om just några månader.

Det är tråkigt hur många inte vill se hur vi mammor är olika och hur olika våra barn är, samt att vi alla har olika bagage med oss när vi blir föräldrar. Vissa som får barn har aldrig ens satt på en blöja på en bebis tidigare, någon har haft hand om barn sedan tidiga tonår. Och det gör en mindre skillnad faktiskt. Även när det kommer till hur vi förhåller oss till andra saker, så som; leksaker, mat, godis, kläder, uppfostran etc

Just nu sitter jag och funderar på det här med leksaker. Hur en mamma vill att ungen ska ha så mycket som möjligt och en annan menar på att kastruller och träslevar fungerar minst lika bra. Vissa vill att barnen ska ha leksaker som uppmuntrar till fantasi & kreativitet, andra vill ha ljudande leksaker.

Vad tycker du?
Kan ett barn ha för mycket leksaker? Och vad för typ av leksaker har ditt/dina barn?

Själv vill jag ha så lite som möjligt just nu. För hon har, enligt mg, redan för många. Och det är svårt att "hinna med" alla och speciellt allt nytt. Så vissa ligger och samlar damm under skötbordet. Då får man dåligt samvete när det var presenter som givaren vill se användas.
Men hur ska jag göra? Min dotter visar klart och tydligt vad hon gillar att leka med och vad som inte intresserar henne. Det syns på både kropp och ansiktet samt i hennes vokabilitet så att säga.
Och redan nu, när hon bara är 6månader, hara vi tammefan leksaker i varenda rum. Och inte kan jag skylla på ungen heller, för det är ju jag som tar fram dom.... haha
Det som Aimee tycker är roligast nu det är skallror, bitringen och en kossa som sjunger.
Kommentarer
Postat av: Catarina

Jag anser att leksaker egentligen är ganska onödigt det första året. Dom leker ju ändå helst med sånt som egentligen inte är menat som leksaker. Typ kastruller och träslevar.

Musse älskar att sitta och slå med sin sked i någon av kastrullerna.

Men likafasen så är det leksaker precis överallt.



Jag har gjort som så att jag har plockat undan en del utav sakerna och lagt i en låda. Då och då hittar Musse den där lådan och blir precis salig.

Nya leksaker tänker han.

På så vis blir både dom leksakerna han har framme och dom som ligger gömda använda.

Men det är precis som du säger långt ifrån allt han tycker är roligt att leka med.



Men sånt är ju svårt att veta i förväg.

Och vips så byter dom ju taktik och leksakerna som innan dess var skit tråkiga blir helt plötsligt helt ok.



Men som sagt. Dom skulle nog klara sig bra utan allt plast.

2010-01-04 @ 16:46:57
URL: http://catarinasjoqvist.blogg.se/
Postat av: Marie Sjöqvist

Ja .. här kommer en kommentar från en av dom som gärna fyller på Musses leksaks låda .. trots det att

han mycket hellre leker med mina kastruller och sånt istället. Men det ligger mycket i vad ni skriver bägge två. Strunta i alla förståsigpåare och lär av era egna barn istället .. det blir alltid bäst.

2010-01-04 @ 17:32:56
URL: http://mamme.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag är helt allergisk mot kommentarer som

"vänta bara tills han är si och så gammal.."

"vänta ska du får se hur det blir när han blir äldre!"

"nu vet du vad du har att vänta dig.."



Och alla man fick som gravid;

"du anar inte vad du har gett dig in på"

"vänta bara tills......"

"ska inte du byta blöjan? du kan ju börja träna redan nu så du vet vad som kommer!"

Alla följs givetvis av ett skrockande "hehehe"..



Gaaah!!

Jag ska ALDRIG ALDRIG bli sån när mina kompisar/nära&kära får barn! :P



Jag orkade inte ens slänga i ansiktet på dom att jag faktiskt har tre yngre syskon och är uppvuxen med blöjbyten, sagoläsning, gnäll, skrik, matvägran, klä-på-sig-vägran, sov-vägran.. alla trotsåldrar som finns och allt annat sånt där kul ;)



Det är väl snarare JAG som vet vad DOM har att vänta sig skrockskrattar ;D

2010-01-04 @ 19:40:41
URL: http://familjenbroome.blogg.se/
Postat av: sandra, mamma till thea

ingen ska säga till nån hur dom ska uppfostra sina barn, är så extremt störande när man får såna kommentarer. i början är det inte så viktigt med leksaker, men runt ett brukar saker som låter vara mest intressanta, men det kan ju vara olika för olika barn, sen som i theas ålder så visar hon vad hon är intresserad av så det är ju det man går efter, vad själva barnet har intresse för.

2010-01-04 @ 19:52:27
URL: http://sallbelal.blogg.se/sallbe
Postat av: Anonym

Men du har ju sagt så mycket om hur det kommer bli för dig senare. Tex att Du kommer njuta av din graviditet (vilket en del sa, att vänta så ska du se att du inte kommer göra det). Du säger ju så bestämt om hur det kommer bli, sen blir det ju inte så ändå. Och har man som du sagt att så kommer det vara för dig sen och det blir precis tvärtom så får man även äta upp det man sagt.

2010-01-04 @ 21:03:31
Postat av: Lovisa

Har en kompis som har en dotter som nu är 1år och några månader. Hon var världens "snällaste" bebis och är hur snäll, go och enkel att ha med sig till ställen nu med. Min kompis går och väntar på det där "vänta du bara.." som aldrig verkar hända.



som du skriver, alla barn är olika och man kan inte förvänta sig nåt speciellt av nåt barn.



tycker det här inlägget är klockrent. Bra blogg i övrigt har hon också:)



http://blogg.alltombarn.se/ketchupmamma/2010/01/02/ju-fler-dottrar-desto-mer-ketchup/

2010-01-04 @ 21:17:29
URL: http://loveijsa.blogg.se/
Postat av: Martina

vi har lagt undan lite utav Vegas saker - uppe i en låda på garderoberna. Så byter vi ut dem ibland, då är det lite som nya saker för henne. O de som hennes bror får hamnar på samma plats, för de är ju faktiskt hans leksaker. Så gör vi, men visst-ungar i dag har nog lite för mycket. Utav det mesta! :)

hoppas jul o nyår var fint, må gott

Martina o resten

2010-01-05 @ 15:15:39
URL: http://martyshome.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilken tur att inte så många jag känner fick barn före mig då:) då slapp jag de där. Vänta du Bara... Haha. Men jo visst är alla ungar lika på ett sätt. De lär sig sitta. Stå, ta sig fram. Skrika, tjura, skratta, gå, cykla, springa osv:) Men förövrigt är de ju helt olika..



Och vad gäller leksaker så visst kan man ha för mycket. De har definitivt Bella I varjefall. Men hon har ju haft ett par år att samla på sig..:) alla gillar olika saker. Linnéa tycker om när de låter. Då skrattar hon. Och dansar:)

2010-01-05 @ 22:52:16
URL: http://mulllis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu