Är ni kära i varandra?

Hur ofta hör man hur föräldrar skämtar om hur deras söner kommer bli de stora tjej-tjusarna eller att deras döttrar kommer bli populära hos pojkarna?  - OFTA
Hur ofta hör man föräldrar fråga sin dotter om hon är kär i granntjejen eller om sonen kommer krossa pojkarnas hjärtan när han blir äldre?  - ALDRIG



För mig är det väldigt viktigt och faktiskt självklart, att min dotter växer upp i en familj där det är okej att vara kär i vem man vill och att man kan vara kompis med det motsatta könet utan att behöva bli retad för att man ska vara kära i varandra.
Jag jobbar hårt med mig själv för att stoppa de klassiska klyschorna. Att inte säga saker som kan ge mitt barn men för livet. Att inte lägga samhällets normer och mallar på henne - utan ge henne möjligheten att få vara sig själv oavsett vilken sexuell läggning hon finner sig ha när hon upptäcker den. 



En sak som man ofta gör fel, tror jag, är att öppet håna homosexuella människor. Att använda slangord för just homosexuella som slagord - Flata! Bögjävel! Soo Gay! Fjolla! Butch!
Redan här säger man åt sina barn att det inte är okej att vara homosexuell. Man säger att män får inte jobba som frisörer - för då riskerar man att kallas för fula namn....




Tänk på att det du idag säger om andra, kan bli ett slag mot ditt egna barn i framtiden!


Kommentarer
Postat av: Catarina

Jag har själv funderat över hur jag skulle reagera om Musse kom hem och berättade för mig att han tyckte om killar. Och jag kan faktiskt från hjärtat säga att det inte skulle bekomma mig alls. Tvärtemot. Jag skulle känna sådan stolthet över att han funnit sig själv och han känner tillräckligt med trygghet för att våga berätta en sådan sak.

Det är precis lika viktigt för mig som det är för dig att dom växer upp med vetskapen att det iallafall hos oss inte spelar någon roll vad han väljer.



Något annat som är extremt viktigt och som jag verkligen tänker jobba med är att han alltid ska känna att han kan berätta precis allt för oss. Om han vill det. Utan att vi dömer. Vi kan tycka vad vi vill och vi kan vägleda honom och komma med råd. Men aldrig döma. Tillrättavisa måhända. För vad man vill får man naturligtvis inte göra. Man ska veta vad rätt och fel är.

Men han ska aldrig vara rädd för att berätta något för oss. Även om han gjort fel.

Det är superviktigt för mig.



Men vilket jobb det är att vara förälder. Att uppfostra. jisses. Men samtidigt ett privilegium.

2010-11-12 @ 15:32:06
URL: http://catarinasjoqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu