Aimees rum

Jag älskar hur grisens rum börjar ta fart i färg och form. Hur hennes rum verkligen är ett rum för ett barn. Inte ett välinrett rum med dyra designdetaljer(som ungarna ändå tar sönder). Hennes rum är inte heller inrett efter mitt och Joakims inredningssmaker - utan efter hur Aimee reagerar på färg och för hennes möjligheter att vara barn och leka i sitt rum.


Vårt barn har nästintill inga leksaker som låter, rör sig eller elektronikleksaker. Det behövs alltså inte bytas batterier eller "gömmas" undan skränande skit. Och jag är med största säkerhet, säker på att det har hjälpt Aimee i hennes lek-utveckling. Samt att det inte har gett oss föräldrar huvudvärk eller nedsatt hörsel på vårt barn.
Dessutom så tror jag, även om vi lever i ett mycket teknologiskt samhälle, att barn inte behöver ha ett eget wii, en "barndator", en Ipod eller ha andra typer av prylar som tillhör vuxenvärlden.

När jag har skrivit om genusmedvetna leksaker så menar jag ofta leksaker som de flesta barnen har i sina rum, fast med lite mer färginslag och mindre reklam för en figur. Men även leksaker som är mer åt det pedagogiska hållet än de "fina" designade leksakerna.
Jag väljer medvetet det klosslådan som har olika färger på sina klossar, än den låda(som dessutom är dyrare) som har Hello Kitty ansikten på klossarna. Anledningen är enkel - jag vill inte att mitt barn ska i sin lek och sitt lärande ska distraheras av en kommerciell figur.


Många gånger hör jag från "motståndare" till genus, att genus handlar om att flickor inte ska få leka med dockor och ha rosa på sig. Tack och hej kära idioter! Läs gärna en bok innan era "argument" kommer ur munnen!
Genus handlar om att TILLFÖRA och inte ta bort.
Det är därför vi tycker att det är viktigt att TILLFÖRA leksaker som ur en samhällsnorm är klassade som "pojkleksaker" så som bilar, järnväg och liknande. Dock pratade vi igår om hur vi saknar lite klossar att bygga med, mer duplobitar och verktyg.

Här nere kommer iaf ett axplock ur Aimees leksaker.
I bokhyllan står de flesta leksakerna(med undantag av de som ligger utspridda i resten av lägenheten)
Den rosa katten är en sparkgris från Lagerhaus som är barnvänlig att leka med.
Lite böcker - borde ha fler jag vet! Det är på gång.
Mickilådan med klossar.
Vilda djur som vi köpte på Tropicarium.
Tågbana med tåg.
Pussel.
Bilar.
Kökstillbehör och låtsas mat.
Duplo med djur och gubbar.
Bowlingset





I duplolådan finns det även saker som inte tillhör den kategorin, men hos oss får alla vara med i leken.


Pussel med glada färger, former och figurer.


Böckerna är av blandat innehåll.


Denna låda innehåller både det ena och andra :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag känner mig ju riktig träffad. Jollan har nog allt som låter, allt som har figurer på sig.. Kitty bl.a. Och många fler. Rummet är rosa och fyllt av prinsessor. Men att hon redan har minst tjugo Barbie är för att hon älskar det. Hon har mycket blandade leksaker och då menar jag verkligen mycket!! Så är det alltid Barbie och dockor hon bryr sig om. Men jag säger som du att man inte ska styra över leken så vill min dotter leka med dockor och rosa färger ska hon oxå göra det!!! Flicka som pojke mycket färger eller nån favorit tror inte jag hindrar nån utveckling på nåt sätt. Tycker om dig Angelica men ibland trycker du till så hårt just på denna punk som jag är så olik dig!!! Men det jag ville få sagt är att jag tror att våra döttrar är precis lika bra trots väldigt olika uppfostran;)

2011-08-02 @ 00:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu