Hemmafruar

Det är lite sorgligt att läsa unga kvinnors syn på hur de ska vara till lags till männen och hur de ska vara hemmafruar och vill få betalt för det....

Jag vet inte hur andra ser på just "hemmafruar", men själv kan jag bara säga att; det är nog bland det dummaste man kan tänkas göra.....
Just för stunden kan det säkert vara gött "bara vara hemma" och "slippa jobba". Men sen da?
För att sen kunna gnälla om "hur jobbigt det är att få dra det tunga lastet hemma med hushållssysslor och barnuppfostran". För visst är det väl så? Eller har jag missförstått det här med att vara en hemmafru/stay-at-home-mom/housewife?


Själv är jag mer än en mjölksäcksmorsa som ska skura hemmet med ett leende, laga middag och byta blöjor tills jag dör. Och jag är inte en person som med gott samvete kan leva på någon annans intjänade/inarbetade pengar, oavsett hur mycket "hemmaarbete" jag gjort. För vet ni vad??? DET ÄR INTE ETT JOBB ATT STÄDA UNDAN SIN EGNA DISK, LAGA SIN EGNA MAT ELLER TVÄTTA SIN EGNA TVÄTT. DET ÄR INTE HELLER ETT JOBB, ATT FÅ BETALT FÖR, ATT TA HAND OM OCH UPPFOSTRA SINA BARN.
Vill man börja ha betalt för att ta hand om sig själv, sitt liv, sina barn och sitt hem - då ska man kanske överväga en annan väg i liven än att ge sig på ett svenssonliv med tillbehör. Ochs en undrar jag vem fan som förväntas betala "lön" till dessa människor som anser sig ha rätt till det när de "jobbar heltid i hemmet"?



Sen finns det ju det långsiktiga i det här med att vara hemmafru.... Du missar ju en hel del genom att vara hemma - Pension, försäkringar, social kompetensutveckling.
Du utvecklas ju något enormt på din arbetsplats när man träffar andra människor, man får en betald semester, du har på vissa arbetsplatser förmåner i form av försäkringar, gratis luncher etc och man går igenom livets olika skeden, när man har ett arbete.
Och när man har ett arbete så hjälper man till i samhället genom att betala skatt - vilket man sen också får tillbaka när man blir äldre och går i pension. Hur i helvete tror ni det är möjligt att dagens kvinnliga pensionärer har sämre inkomst än de manliga???? Jo, för att de var hemma med barnen och tog hand om hemmet medan deras män var ute och jobbade!


Kommentarer
Postat av: Sandra, mamma till thea

jag kan hålla med om att man ska jobba o så, men o andra sidan så skulle jag inte ha något emot att vara hemma med små barn, För att slänga in barnet på dagis i 1 års åldern anser jag grymt. barnen har inte lärt sig allt än o vissa kan knappt gå. man förlorar så mycket både som barn och förälder genom att ta sin karriär framför barnuppfostran. När barnen blir äldre så fine då kan båda jobba. Men i detta land är vi grymt duktiga på att slänga över vårt eget ansvar på någon annan.

2011-02-27 @ 21:51:57
URL: http://sallbelal.blogg.se/sallbe
Postat av: Angelica

Sandra Du missförstår nog själva poängen lite.... Jag pratar inte om att vara hemma föräldraledig i 1-3år. Jag pratar om att stanna hemma varje dag tills man "går i pension", jag pratar om de som vill få någon typ av lön för att vara hemma dygnet runt och göra det som resten av varje svensson gör samtidigt som de har ett arbete.

2011-02-27 @ 22:37:31
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag tror att många tror det är som på tv. Men man ska veta att det är skillnad på tex USA och Sverige.

Man tjänar betydligt mer i USA och på så sätt kan en förälder stanna hemma med barnen tills dom växt upp. Samma pensionssystem som finns här, finns inte där.

Det finns ingen föräldraförsäkran, så mammaledighet finns inte. Så istället för att börja jobba ca 1 månad efter man fått barn, stannar man hemma och uppfostrar barnen.

Det man ska komma ihåg är att Sverige och USA är ganska olika i sin kultur.

2011-02-28 @ 19:27:38
URL: http://lafamila.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du som vill bryta könsnormen borde väl inte arbeta som städare?

2011-02-28 @ 20:05:09
Postat av: Sandra, mamma till thea

Nej då jag skrev ju att jag håller med om att man ska jobba, jag ville bara slänga in att jag tycker att barnen börjar för tidigt på dagis, andra människor lär barnen i vissa fall att gå, prata osv o jag tycker att föräldrarna ska vara dom som lär barnen sådana saker. I alla lägen funkar inte det o det är synd. men man borde få vara hemma med sitt barn tills det är runt 1 1/2 - 2 år. Men det är ju vad jag tycker o alla håller inte med :)



Vill inflika att städare o att vara hemma med barn inte ens hör ihop så vad den anonyma fick det ifrån förstår jag inte, men då kan ju du meddela att det faktiskt finns manliga städare också, bland annat på ditt jobb :)

2011-02-28 @ 23:23:52
URL: http://sallbelal.blogg.se/sallbe
Postat av: Angelica

Sandra Man får ju vara hemma föräldraledig hur länge man vill och kan - det gäller bara att ransonera dagarna bättre. Vi gjorde det, för jag skulle vara hemma i 1,5år, men iochmed att vi fick plats på första valet och jag fick nytt jobb etc så började Aimee när hon var 1år och 1månad. Något som fungerat alldeles utmärkt för oss. Hon kunde gå innan så det fick vi lära henne. Att lära sig prata kommer nog från både oss, förskolan och resten av omgivningen som tv, radio, familj och vänner.



Vi har med andra ord många föräldradagar kvar att ta ut vid ex skollov och liknande. :)



Kommentaren om att vara städare fick ett eget svar i nytt inlägg... haha men du har så rätt i att den inte har med mitt inlägg att göra samt att det finns många manliga städare! På förra var det fler män än kvinnor :)

2011-03-01 @ 00:06:33
URL: http://aimeesmom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu