Att tänka lite längre

Många säger ofta att man ska "lita på magkänslan" eller använda sitt "sunda förnuft". Själv anser jag att man har större fördel om man dessutom läser på, deltar i diskussioner och tänker steget längre när man kommer till sin barnuppfostran.

Men framför allt - att vi som föräldrar VÅGAR GÅ UTANFÖR STEREOTYPA RAMAR FÖR HUR VI SKA VARA OCH SE UT! Detta gäller även oss själva vuxna med fördomarna vi bär på.
Det är svårt och det är jobbigt - jag vet!
Men vi kan ju inte heller tro att vi är fantastiska och superbra föräldrar innan vi fått barn, att vi vet vad som ska sägas och göras för att forma en bra människa om vi inte gjort det. Och vill vi verkligen göra fel när det kommer till den viktigaste uppgiften vi åtar oss i livet?



Jag vill tipsa er alla om att köpa hem boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2". Köp två exemplar så du kan låna ut den till dina nära och kära! Öppna upp ditt sinne och våga stå upp för dina barns rättigheter att vara så som de vill vara.



Kommentarer
Postat av: Frida M

Jag håller med - igen! ;-) Jag hatar dåliga ursäkter som att lita på magkänsla och sundt förnuft, jag är den bästa för mitt barn, är man trygg i sig själv så löser sig allt och annat dravel för att stilla sitt samvete om hur man är som förälder! Jag känner mig väldigt trygg i både mig själv och mitt föräldraskap och jag älskar Selma mer än livet självt men nej det är inte enda förutsättningarna för att man är den bästa föräldern åt sina barn. Jag tycker abslout inte att man automatiskt blir den bästa föräldern till sina barn bara för att man råkar besitta förmågan att producera dem! Vad är det som säger att jag är den bästa för Selma bara för att jag fött henne, älskar henne och vill henne väl? Och för att hon älskar mig, för den delen?! Vore det så skulle man ju aldrig behöva utvecklas. Aldrig behöva vara aktiv i sitt föräldraskap eller stanna upp för att rannsaka och reflektera. Behöver jag säga att jag älskar "Istället för 2"?! :-)

2011-07-20 @ 22:08:14
URL: http://fridaochpricken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu