Lätta ursäkter?

Ofta när våra barn gör någonting dumt, lärt sig ett hyss eller inte lyssnar på vad vi säger - då drar vi till med den närmsta ursäkten.

T.ex.
* Det har hen lärt sig när den såg på Emil i Lönneberga.
* Det är en 2-års trots som hen går igenom just nu.
* Hen är avundsjuk på sitt äldre syskon.
* Det är bara en fas som hen går igenom.
* Det har hen lärt sig på förskolan.
Sällan hör vi föräldrar som faktiskt tar ansvar och erkänner att de kanske gjort ett misstag/fel under barnets första år. Att de kanske inte skulle varit så frånvarande och jobbat så mycket. Att de skulle "släppt" iväg barnet med en släkting tidigare. Att de inte skulle tvingat barnet att bli napp-/välling-/spjälsängsfri så tidigt. Att det kanske varit bäst om barnet inte fått höra att man är sämre om man har billiga kläder på sig. Att det hade varit bättre om man skapat fasta rutiner för barnet direkt.


Sen kan det ju verklgien vara så att ungen lärt sig att stoppa upp en ärta i näsan genom att ha sett Lisabet göra det i filmen "Du är inte klok Madicken". MEN om man inte sedan innan lärt barnet att man inte gör så, begränsar tv-tittandet eller inte har sånt framme för barnet att leka med - så kanske det inte skulle ske.


Och nej, jag säger inte att jag inte är en sån förälder.... För att det är MYCKET MÖJLIGT(läs det är så) att det kan vara jag som förälder till Aimee som ska stå till svars för hennes våldsamma och högljudda sätt att leka på. Då det faktiskt är jag och hennes pappa som brottats med henne, gormat som monster och kittlat henne ganska hårt = hon leker på samma sätt mot andra nu.
Men på samma sätt som vi faktiskt måste ta vårt ansvar och erkänna våra misstag, för att kunna förbättra och ändra på dom, så måste vi också ta på oss äran för de bra saker som våra barn gör! Sträck på dig som förälder och fortsätt göra ett bra jobb när dina barn säger tack, har bra sovrutiner, äter bra och är ödmjuk mot sina vänner.



Vad jag menar med detta inlägg är att det är dags att vi som föräldrar tar ansvar över våra barn och deras uppväxt och uppfostran! Vi kan inte när barnen vuxit upp, skylla på skolan, staten, ica, fritidsgården eller polarna. Nej, för det är ditt grundansvar från början!




Jag är inte sen med att erkänna att jag felat. Då kan jag göra rätt nästa gång eller arbeta med att rätta till det fel jag gjort.
Men jag är inte heller sen med att vara stolt över mig själv som förälder när jag vet att jag gjort ett bra jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu