Avgiftsfri skola

Hallelulja något rikspucko har anmält en skola för att dennes barn som går där har fruktstund och enligt skollagen så ska ju skolan vara avgiftsfri = föräldrarna ska inte behöva köpa frukt och ge barnet att ha med sig som mellis i skolan. VEM FAN RESONERAR SÅ?
Vem resonerar på så vis att skolan ska betala för ditt barns frukt, någonting som behövs för att barnet ska kunna under dagen vara fokuserad på lektionerna och kunna göra bra ifrån sig i skolan.


Folk snackar om att vi är fattiga i Sverige. Jag säger BULLSHIT! Däremot så har folk fått storhetsvansinne och ett enormt behov av materiella ting så att det går före barns välbefinnande.
Ungarna ska ha sina jävla IPhones, pappa måste ha senaste bilmodellen, vi bara måååste ha 200tv-kanaler och senaste PS/XBOX/WII-spelet till vår 50tums LCD-TV i vår miljonkronorsvilla med nyrenoverat kök från Marmodal. Dessutom så måste vi ju ha en hundjävel med tillhörande stamtavla, hunddagisavgift, försäkring och dyl som utgift. Och livet vore ju inte komplett om en själv och ungarna inte fick ha sina fritidsintressen och hobbys som Hockey, Gymkort, gymnastik, dans, simning och liknande....

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

Folk snackar om att en frukt till skolan bara är "toppen på berget". Jag säger BULLSHIT! För det är alla dessa måsten och materiella ting som är toppen på berget.
Det handlar om att prioritera rätt för att ens barn, som man själv tagit ansvar över att sätta till världen, ska ha det bra! Det handlar om att sälja det man inte behöver, inte ta smslån, inte äta ute, inte gå på bio, att ta cykel/promenad istället för buss, att dricka morgonkaffet hemma istället för en takeaway från pressbyrån, att byta glödlampor till lågenergi, att återvinna istället för att slänga, att köpa på rabatt och kampanj istället för fullpris ETC!

Jag och Joakim kunde leva på 12000-15000:- i månaden på två vuxna, en bebis och en katt(När jag var mammaledig och Jocke pluggade)! P R I O R I T E R I N G A R!!!!!!!!!!!!!! 
Rök inte, baka eget bröd, köp inte snacks och alkohol, spara på matrester, använd kuponger, gör budgettavla och håll den, kolla på bortskänkes-sidor, sy om kläder/smycken, säg upp prenumerationer, ha kontantkort istället för abonnemang ETC!!



Jag håller med om att om skollagen säger att det ska vara avgiftsfritt i skolan, så ska det vara det också. Men är det verkligen en avgift att ge sitt barn en frukt att äta som mellis i skolan?
Vad är då att köpa gymnastikkläder, glasögon, ryggsäck, papperspärm etc? Det är ju också måsten när man ska gå i skolan.
Kommentarer
Postat av: anette

2011-10-13 @ 10:08:20
Postat av: anette

blev lite fel där...



Hur kan man anmäla en skola för lite frukt???

Herregud.

Jag håller helt med dig.

kram

2011-10-13 @ 10:12:10
Postat av: Frida M

Kan av någon anledningen inte svara i FB-tråden längre så jag gör det här istället: Måhända att det är pinsamt och att det finns fler saker som gör att barn hamnar i utanförskap och känner avundsjuka gentemot andra som har det "bättre" men det är ju som när vi diskuterar genus, Angelica: finns det inte viktigare saker än färger på kläderna att lösa? säger folk. Jo visst men "många bäckar små" och bara för att det finns andra och kanske värre problem så kan man ju inte sluta lösa de små problemen. Diskuterar man endast sakfrågan: genemsam fruktstund med egen frukt eller ej, så kvarstår ju det faktum att utanförskap kan skapas. Och kan man enkelt ta bort EN av flera källor till utanförskap om så bara för ETT barn så är det väl värt det kan jag tycka.

2011-10-14 @ 16:46:06
URL: http://fridaochpricken.blogspot.com
Postat av: Angelica

Frida Jag förstår din poäng, men kan ändå känna att det inte ska klassas som en avgift att ge sitt barn en frukt att äta i skolan. Jag ser det som en skyldighet att se till att ens barn under en dag får i sig näring som behövs för att kunna klara av en dag i skolan.



Nu har ju inte jag barn i skola, så vet ju inte hur allt fungerar där. Tänker på alla andra saker som frukost, utflykter och liknande. Det blir ju dumt att jag jämför med hur det var när jag gick i skolan eftersom det inte ser likadant ut nu.

Samma sak när det kommer till ekonomin då och nu. Samhällsuppdelningen etc.



Jag kan verka hård, men anser verkligen att det inte är en avgift att ge sitt barn frukt. Det är en skyldighet. Finns många lösningar om man inte "har råd" då det finns frukt som praktiskt taget är gratis. Tyvärr är det ju så att det finns barn som har föräldrar som praktiskt taget är handlingsförlamade och inte kan tänka längre än näsan räcker för att hitta lösningar. Och det är då barn drabbas, oavsett beroende på pengar.

2011-10-14 @ 22:25:42
URL: http://aimeesmom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu