Skönhet?

Det är för mig att titta in i ett skyltfönster, ett sätt att bli lockad in i affären. Ett sätt för mig som kund att kunna se vad butiken har att sälja och erbjuda mig.
Det kan handla om erbjudanden, kläder eller inredningsdetaljer. Och om butiken bjuder in mig genom sitt skyltfönster, har dom ju lyckats med sin skyltning - iaf beträffande mig. Någon annan kanske skulle gå vidare utan ett sug av att handla. Och så är det ju när smaken är som baken ;)


MEN
MEN
MEN

Ett jättemen mitt i all idyll....
Hur kan Ginatricot i ett skyltfönster få visa upp denna docka som ett sätt att bjuda in till köp av kläder? Och hur kan folk se detta som tilltalande?

Så som jag ser det är den en avbildning på en sjuk kropp med insjunkna revben och utputande/uppblåst mage - ett praktexempel på en ickefrisk kropp.
Och oavsett om just denna kropp finns naturligt hos vissa, vilket jag har svårt att tro på, så är det en så pass liten minoritet att om vi ska börja visa upp detta som vackert och inbjudande till klädesköp. Ja då uppmuntrar man samtidigt dom som inte ha denna kroppstyp, att "skaffa" sig denna kropp.


Och nej, det går inte komma och säga att set ligger hos varje individ att själva välja att ta åt sig eller inte påverkas av samhällets fixering vid vårt yttre. För såvida man inte lever alldeles ensam under en sten i skogen, så är den egna viljan väldigt svår att låta ta övertag när trycket utifrån ger en andnöd ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu