Revolt

Har tänkt lite mer på det här med revolt. Att vissa tror på att barn som har "förbud" gör mer revolt.

Jag tror inte på det. För fan vad många knarkande människor vi skulle ha just nu. För DET om något, måste ni väl ha förbud mot hemma hos er med barn? Eller tycker ni det är okej med knark? Ska barnen få leka med sitt låtsasknark när de leker modell, som Kate Moss, eller rockstar, som Pete Dorethy - för annars kommer dom göra revolt och bli knarkare som vuxna.  ???
Tänkte på den liknelsen iochmed vapendiskussionen. För om jag vägrar vapen åt Aimee - så fanns risken(eller om folk menade på att det definitivt skulle ske) att hon skulle göra mer revolt. Hur tänker man då? Kommer hon gå ut och köpa ett olagligt vapen och skjuta ihjäl någon när hon blivit större för att jag vägrat henne vapenlekaker som barn?

Om jag inte tillåter henne att röka och dricka alkohol som tonåring - blir hon alkoliserad kedjerökare som vuxen då?
Om jag inte tillåter henne att äta godis som barn - blir hon då fet sockerberoende tonåring med risk för diabetes som vuxen sen?



Funderar lite offentligt och öppet för jag är intresserad hur andra tänker och resonerar... Säger inte att det är så här, utan "tänker högt".
Och vad finns det mer för saker som vi vuxna sysslar med, som inte är tillåtet för barn?


Jag tänker även på bikini för småtjejer som inte har några bröst att dölja. Sminkning, urringade linnen och kortkorta kjolar. Mest för att jag har en dotter som växer upp i ett samhälle där mycket fokus ligger på just utseendet, sex, alkohol och våld. Mycket är normaliserat och ses därför okej. Jag vill gärna diskutera mera och vill efterlysa om ett hopp om att jag kan "skydda" mitt barns barndom.

Kommentarer
Postat av: Frida M

Bra liknelse :-) Jag tror inte heller att sunda och genomtänka förbud leder till någon revolt.

2011-05-07 @ 09:44:57
URL: http://fridaochpricken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu