Sluta hyckla!

Jag börjar bli trött på den här cirkusen om "Linnea".
Ja, jag är det faktriskt. För det handlar inte längre om ett övergrepp mot en flicka, en våldtäkt. Det handlar helt plötsligt om stackars familjer hit ocvh dit, skolor och en jävla präst. Vem fan bryr sig om en präst som säger nåt klumpigt i kyrkan?

Hon utsågs som lögnare, bedragerska och det blev fort ett rykte - som folk antagligen inte visste vart det kom ifrån eller hur det började. Och vips så fanns det facebookgrupper och "mordhot". Nu anklagas skolan för att inte tagit sitt ansvar.... Varför? Det är inte dom som startar grupper på facebook och mobbar via internet. Är det inte mer föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn att inte mobba, trycka ner eller mordhota andra?

Nu har vinden väbt och "stackars" skolungdomar har bytt sida och talar ut i press och tv om hur de insett sina misstag och startat en ny grupp till förmån för "Linnea" - och så vips så är halva Sverige med i denna nya grupp. Varför? Inte fan sitter ni o bryr er på riktigt om den här tjejen som ni inte känner. Varför just denna tjej? Varför inte resterande våldtäktsoffer som hånas på¨skolor - just för att ingen tror på deras historia - "dom är ju bara lögnaktiga horor!"


När något som detta sker blir jag också arg, upprörd och engagerad - Men jag kan inte säga att jag täänker mer på denna "Linnea" än någon annan som jag läser om. Jag känner ju inte henne, jag vet inte vem hon är, vet ju inte ens vart fan hennes lilla by ligger! Snart kommer det dessutom en ny tragedi och nya grupper på facebook att tillhöra, nya offer att tycka synd om etc....

Jag funderar mycket över det här med grupptryck. - Vad kan få en skola, en hel by att tro på ett rykte och gå emot en enskild person? Vad driver en stor grupp människor att mobba?
Vi är ett flockdjur och följer en stark och drivande ledare - Även om vi inte vet innebörd eller vart vi är på väg.




Det känns bra att tillhöra en grupp.
Kommentarer
Postat av: J-son

Jag brukar inte gå in och debattera här för det känns mågna gånger som om det inte leder någon vart men nu kan jag inte hålla tassrna i styr...



Ankan bara för att jag och andra gick med i gruppen som stöttar flickan så betyder inte det att jag och andra inte bryr mig om alla andra offer.



Jag vet hur läget ser ut för jag har både studerat det och undervisat om det i skilorna. Att ta ställning gentemot ett uppmärksammat fall är inte hyckleri utan kanske en väg in i en debatt för alla andra utsatta offer, ett ställningstagande, en mall för hur vi kanske borde ändra inställning och kunskap.Ett steg i rätt riktning i kampen mot okunskap och fördomsfulla normer.

Ett ledande direktiv, ett föredöme, som skapar en syn på hur de faktiskt ser ut för våldtäkter och all deprimerande statistik i frågan om vem som får skulden...



Nej Ankan, jag är din vän, men här blir tycker jag inte att ditt resonemang håller alls och det som gör mig arg faktiskt är att det ger en känsla av ingen ödmjukhet alls inom räckhåll tyvärr. Jag hoppas att det låter hårdare än vad du menar.

2010-03-29 @ 11:54:03
Postat av: Carro

Jag kan inte sätta mig in i ett våldtäcksoffers situation. Mne jag kan tänka mig att det är ett rent helvet. Skam, kränkande och äcklande är nog bara några av känslorna som som utsatta känner. Och det gäller nog alla offer, inte "bara" flickan Linnea. Jag kan bara tala för mig själv. Men det handlar väl inte om att följa grupptryck. Snarare att ta ställning. Ta ställning i ett offentligt forum som FB och stötta en utsatt person. - Ta ställning och stötta. På nåt sätt påvisa att det är INTE okej att våldta!

2010-03-29 @ 12:13:39
URL: http://minigustafsson.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag tycker inte alls detta inlägg brister på ödmjukhet. Det är ett ärligt inlägg i en debatt större än någonsin.

Jag står för, och anser att medier, nyheter och alla forum använder denna tragiska händelse till att sälja lösnummer, få höga tittarsiffror och fler läsare. Det har blivit ett jippo som inte längre belyser det verkliga problemen...



HUR kunde det ske? VARFÖR trodde ingen på denna tjej? VAD drev ett helt samhälle till utfrysning? VEM brister i sin uppfostran till den grad att deras barn agerar med i en mobbningaction och dödshot mot någon som blivit utsatt gör ett övergrepp? etc etc



Jag skrev detta inlägg för att lysa på att m,änniskan är ett flockdjur som följer strömmen i ALLT - mode, musik, film, utseende, mat, mobbning.

DESSUTOM så skriver inte tidningar om hälften, vi som sitter o läser om detta har inte den blekaste aning om vad som egentligen skett.



Det är mycket möjligt att denna våldäkt och allt som skett runt om kan hjälpa framtida offer, men vore det inte bättre att arbeta för att förebygga? Hur många utsätts inte för liknande siutationer? Tjejer OCH killar som får hatgrupper emot sig på div forum, utan att någon gör n¨got och liknande...



Det går inte få fram en bra mall för hur man ska hantera en sån här situation om folk förstarande inte tror att våldtäkter på skolor sker, eller att mobbning inte är så allvarligt...

(Och jag är nästan säker på att detta inte kommer vara årets stora nyhet - TYVÄRR!)

2010-03-29 @ 13:26:14
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: J-son

Ja Ankan, det är ditt ärliga inlägg, din sanning... Här är min sanning. Förmodligen ligger sanning någonstans mittemellan, vad nu sanning är och det finns någon.



Oftas när jag hamnar i diskussion med någon försöker jag se det ur hur den andre personen menar och väga det med min åsikt. Förhoppningsvis ger det mig något. Jag är av den åsikten att om man inte är öppen inför andra och kan omvärdera och ompröva sina åsikter är man inlåst och fast...MEN att människor engagerar sig i denna fråga och står bakom flickan kan aldrig vara negativt. Att människor pratar om det, att det förs upp till ljuset, att en historia som garanterat hänt tidigare men nu får synas kan aldrig vara ett steg bakåt.



Media är en sak!

Människor som engagerar sig en annan!



Att tidningar vill sälja lösnumemr är en sak.

Att människor får syn på sina egna värderingar och kanske omvärderar är en annan.



Att människor får syn på samhällets orättvisor är ett förebyggande för det förändrar värderingar.



Det finns visst mallar och arbetsplaner som gör stora intryck på människor och bidrar till självmedvetenhet och kunskap...



Sorgligt nog är givetvis inte alla människor öppna för det, men arbetet finns både i förebyggande syfte och i hjälpande syfte när det redan hänt.Att denna by höll pjken bakom ryggen är bland annat att han förmodligen hade "högre status" än henne vilket gör att han blir mer trovärdig i människors ögon, det har det nu i debatten talats om, människor får höra det, tar det till sig och en förändring sker hos många.



2010-03-29 @ 14:30:45
Postat av: Angelica

Vadå min sanning? Har inte sagt/skrivit något om något sant eller falskt.



Jag har aldrig sagt att det är negativt att människor nu står bakom flickan. Det känns bara väldigt "skenheligt" eller vad man ska säga, eftersom att hälften precis har förtryckt henne! Det är verkligen inte negativt att man pratar om hennes historia, tar upp det och försöker få ut något bra av det. Jag menar bara att det har blivit en jävla cirkus! Det är som när fosterbarnet Bobby blev misshandlad och vanvårdad till döds - DÅ var det värsta stora grejen och alla talade om alla de stackars barn som far illa i Sverige, alla fosterfamiljer granskades etc... Nu är det ingen som bryr sig längre... TILLS nästa offer för detta sker och då tar vi upp allt gammalt igen och inser att vi kanske inte lärde oss så mycket som vi tidigare trott.



Säger inte heller att du inte bryr dig om våldtäktsoffer eller att förbättra samhället. Eller att du inte visar ditt stöd genom att delta i denna facebookgrupp.



Allt är inte svart eller vitt. Och ja, det är klart att man kan ändra sin åsikt, att man tar in nya aspekter och andras infallsvinklar när man går in i en diskussion. Jag har inte sagt något annat.

Men om det nu finns mallar för detta, hur kommer det sig att skolor fortfarande, än idag, inte kan hjälpa till att förhindra eller förebygga mobbning? KAN DET VARA för att människan är just ett flockdjur och den som visar sig svag bli hackad på - och dom som inte hänger på blir också hackade på = vi följer med strömmen.

OCH hur kommer det sig att det ens finns minsta möjlighet att kunna våldta en elev på en skoltoalett utan att någon märker/misstänker något, samt förneka att det inträffa?



En, eller i detta fall flera, meningslösa facebookgrupper hjälper inte till. De skapar bara ett nytt hat - mot killen. Och en gemenskap bland människor. För alla som är med i dessa grupper står inte för vad som sägs där - det ser dock bra ut och känns bra att tillhöra en sådan grupp. DETTA ÄR INTE GENERELLT, men det känns lite så. För inte ens hälften skulle gå förbi en skolgård och stoppa någon mobbning.... Du kan, ja det ser jag verkligen att du skulle kunna göra. Men inte många.

2010-03-29 @ 15:31:37
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Amanda

Anki!

Jag vill också göra ett inlägg i denna debatt då det är något du måste vilja om man skriver en text som ovan. Ord kan tolkas på många sätt och det är svårt att veta vad du menar genom en skrift men det är mycket jag inte håller med dig om nu och vill uttrycka mina åsikter!



Klart att prästen ska ha kritik, han arbetar i svenska kyrkan och MÅNGA människor lyssnar på vad han säger, han ska vara en förebild och genom sitt uppträdande är han väl precis tvärtemot en föebild? jag kan tycka det är larvigt att kalla Kenza en förebild, men iom att så MÅNGA lyssnar på henne blir hon det indirekt och jag tycker synd om unga tjejer som inte kan lita på sina egna åsikter utan istället tar hennes men så är det ju. Precis som en präst. Många människor tyckte ju säkert att det blev mer ok då prällen gjorde som han gjorde. Klart som korvspad att många bryr sig om vad kyrkans man säger även att kanske inte just du gör det.



Jag tycker det är helt underbart att "linnea"fallet har kommit fram så mycket i media nu, tänk vad många andra som kan våga fram och berätta om liknande övergrepp då de ser att folk lyssnar. Inte bara i den här lilla byn i norrland utan kanske i skåne eller varför inte här i linköping?

Och visst "glöms" såna här saker bort, men man kan ju hoppas att saker och ting förändras inom skola och omsorg nu, att nya mallar jobbas fram, att det läggs mer krut på att få bort mobbing och att stävja skitsnack.

Som i fallet med Bobby, där tror jag att rutiner och paragrafer ang. fosterfamiljer verkligen granskades och ändrades till det bättre och att man sedan inte skriver om det i media i längre känns ju logiskt. Allt tappar ju sitt nyhetsvärde efter en stund.



Och visst kan nytt hat skapas men det är inte meningen, utan det är ju stödet till linnea man vill ska upplysas. Och som det står i gruppen-"Trakasserier och annan dynga tolereras inte på den här sidan. Som Lillemor skrev, att spy galla över killen hjälper inte Linnea!"



Jag tror att det här kan leda till något jättebra, tyvärr är det ju ett år försent för Linneas skull men jag tror ändå hon blir stark i att få bekräftelse och upprättelse på att hon hade rätt och det kanske kan göra henne bra.

Amanda.

Jag läste en artikel om att ungdomar idag inte är lika engagerade som innan internet fanns. nu stödjer man sälar genom att gå med i en grupp, förut marscherade man. men är inte allt engagemang i såna här frågor bra!?

Är det inte bättre att detta uppmärksammats än att ingen pratat om det?



det finns mycket i samhället som är upprörande och allt som tas fram och skrivs om kan ge människor en ny syn på det hela, i detta fall, kanske att man INTE ska följa strömmen? Och visst är vi flockmänniskor, just därför att det ju så viktigt att sånt här kommer fram, för att vi lär oss något om det!

Det finns mycket jag inte håller med dig om i din inläggstext men du har din åsikt och jag min. det är ju det som är tjusningen i livet, eller hur?



2010-03-29 @ 16:11:49
Postat av: Angelica

Amanda!

Klart det är bättre att detta har fått uppmärksamhet än om ingen talat om det!! herregud, ja!! Jag menar bara att detta mediapådrag och allt runtomkring har blivit som en jävla cirkus... Det är ibland lite överdrivet. INTE själva innehållet alltså, men det runt omkring.



Men jag har svårt att se hur några grupper på facebook ska kunna förbättre mobbning... det är där det mesta sker! som ditt ex med sälarna... jag gick med i både den ena och andra gruppen på facebook förut, men det hjälpte inte många barn i Afrika, offer på Haiti eller några valar i Japan.



Förstår verkligen din poäng med prästen! Själv är jag ju inte troende och mer van med att präster säger sjukt konstiga saker, än att jag håller med dom... hahaha



Och jag säger det igen. Det är inte negativt med detta enorma stöd för Linnea, inte heller att vi ska försöka göra något bra av detta... Det är allt runtomkring som jag blir irriterad på.

"Alla ska ha en bit av kakan" - Förstår du hur jag menar?



(Och nej, jag lider inte mer med henne än med andra brottoffer jag läser om i tidningarna. Skulle jag lida sååå med aslla skulle jag själv må psykiskt dåligt. Jag lider mer med mina nära som råkar ut för skit som brott, dålig ekonomi, sjukdomar och dödsfall.)

2010-03-29 @ 16:41:31
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: J-son

Meningslösa grupper? Jag tror att gruppen snarare är ett stöd för flickan, inget annat!



Verkar som om du tror att jag tog det personligt, det gjorde jag verkligen inte...Jag får hålla med Amanda om ovanstående och även hennes inblick om olika människors åsikter..



Det finns mängder av skolor som driver sina projekt framåt med goda resultat, men de uppmärksammas inte på samma sätt som de negativa resultaten, för precis som du själv skrev vill tidningar sälja lösnummer...



Jag kan hålla med om att människor många gånger följer strömmen och jag kan även ställa mig samma frågor som varför fick det hända...Och ja, livet är inte svart eller vitt men det var just det intrycket jag fick av ditt inlägg- svart eller vitt...



Resten utav det du skriver kan jag inte under några omständigheter hålla med om, samtidigt tror jag inte att det ger mer att debattera här.



Varför pratar vi aldrig om sånt här på klickfikorna?;-)



Tack å hej för mig

2010-03-29 @ 17:03:17
Postat av: Angelica

Vad är det jag skrivit som verkar vara svart eller vitt?



Att jag tycker att grupper på facebook är meningslösa? Det är ju en personlig åsikt iochmed att det finns för många bluffgrupper, skojgrupper och liknande, för att jag ska kunna ta grupper på allvar.

Facebook är ett av de största verktygen för just mobbning... eller ett sätt att tillhöra något.



Det finns ju inte bara en grupp utan minst elva till förmån för Linnea. Då blir det inte så seriöst enligt mig.. SPECIELLT INTE när alla som har mobbat henne sen händelsen är med och nu "stöttar" henne.



Det ÄR en cirkus som pågår just nu! Och det är klart att det är bra på ett sätt eftesom att vi debatterar om det just nu, det säger jag inte emot. Men detta kommer inte kunna motverka mobbning. Kanske kunna ta bort lite, men inte tillräckligt för att det ska försvinna. Likaså det med våldtäkter.



Det blir en stor grej idag som blir bortglömd imorgon....

2010-03-29 @ 18:19:33
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: J-son

Ja om du undrar så ska jag väl svara.Att du drar alla facebookgrupper över en kam. Att du skriver sluta hyckla. Att du menar att alla kommer att glömma. Att du menar att människor vänt kappan efter vinden. Att ingen bryr sig på riktigt. Att folk följer starka ledare. Jag tycker att du generaliserar helt enkelt och inte ser på saken ur ett "gråzonsperspektiv"...



Naturligtvis kan inte en händelse förändra hela världen, men ingenting händer om alla bara passivt ser på för att man tänker att det är ändå ingen idè eller att de människor som engagerar sig inte menar väl.

2010-03-29 @ 20:10:55
Postat av: Angelica

Nu läser du vad du vill läsa.

Har inte alls dragit alla över en kam. Facebookgrupperna - ja. men det står jag för. Och även att folk följer en stark ledare - det tror jag tom det finns någon studie gjord på.



Det finns visst folk som bryr sig! har jag väl inte sagt något tvärtom eller??

Och jo, Byn som denna tjej Linnea bor i - där har folket vänt kappan för vinden nu när de insett och förstått att hon inte alls hittat på detta(förutom några som fortfarande tror att "oscar" är oskyldig trots sitt erkännande.



INGENSTANS har jag skivit eller menat att ALLA kommer glömma. MEN det är inte många som minns större brott/brottsoffer och liknande efter några år. Varför? För att det kommer något nytt att läsa om, tycka till om och engagera sig i. Som med allt annat.

Och jag är inte passiv för att jag är emot denna mediacirkus som far omkring på bekostnad av de verkliga offrena ELLER för att jag inte tycker att en facebookgrupp hjälper....

2010-03-29 @ 20:38:32
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: J-son

Om du menar att jag läser vad jag vill läsa...för att jag har en annan inställning än dig tycker jag är att dra ner diskussionen.

Därför ser jag tyvärr ingen anledning att fortsätta här eller vid något annat inlägg.

Natti natt

2010-03-29 @ 23:07:43
Postat av: Lillasyster

Men storasyster!

Jag måste helt enkelt medge att det smärtade mig att läsa det du skrev! Jag kan inte fatta att du bara drar alla som går med i dessa grupepr över en kam! Hur kan du veta vilka motiv som ligger bakom? Hur kan du veta att de som går med i gruppen inte bryr sig om henne på riktigt? Svaret på dessa frågor är att du inte har en aning! Du vet inte vilka känslor som driver dessa människor att ställa sig bakom henne.



Du kan heller inte på något sätt förstå flickans känslor i det här heller. Skammen, förnedringen, skuldkänslorna och sedan utfrysningen. Att sedan se att det startas en facebookgrupp som stöd för just henne och att den redan efter några dagar har fått över 80 000 medlemmar måste ge en otroligt varm och stärlkande känsla! En känsla som jag så många gånger önskar att jag fick!



Läs min blogg och begrunda. Jag hoppas verkligen att du inser vad du har skrivit och att du kanske tänker till i framtiden innan du dömer människor du inte känner!

2010-04-01 @ 10:31:48
URL: http://gothicmistress.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu