Dagar som rullar iväg

Nu är det onsdag igen.... Ska snart hämta grisen och sen tar jag med henne till mitt jobb för att gå på möte. Jocke skriver tenta så då får barnet följa med mamma. Efter mötet ska vi ner på stan. Fika i eftermiddag med tjejerna och det vill vi ju inte missa.

Som vanligt rullar allt på i en fasligt snabb takt och jag hinner liksom inte med. Det enda man gör är att diskar, tvättar, plockar, handlar, sover, äter och jobbar. Välkommen till vuxenlivet Angelica!



Det blev ingen diskussion om vapen till barn här, men på fb var det några som hängde på iaf! Tycker det är kul att läsa vad andra tycker, vidga ens egna vyer och lära sig nåt. Dock så har jag väl inte ändrat mig så mycket i det faktum att jag inte ser en endaste bra anledning till att ge ett leksaksvapen till ett barn. Den fyller liksom ingen som helst funktion. Vapen används till en sak - skada eller döda.
Så varför är det okej att ge ett barn? Vi vuxna får ju inte leka med vapen. Tvärtom.


Hur som helst. Hoppas alla ni där ute får en bra dag!
Kommentarer
Postat av: Malin

Vuxna leker också med vapen.. De kör ju paintball och de anses helt okej?

2011-04-27 @ 12:32:45
URL: http://mulllis.blogg.se/
Postat av: Anonym

Painball är vuxenleksaker, eller i alla fall för äldre ungdomar och uppåt. Det är stor skillnad på lek med paintball och lek med vapenreplikor.

Det går inte att jämföra hur barn och vuxna leker då en vuxen oftast (måste jag väl säga) vet konsekvenserna med leken.

2011-04-27 @ 13:27:17
Postat av: Angelica

Mullis Du kan aldrig jämföra en vuxens lek med ett barns. En vuxen människa har haft många år på sig att lära sig konsekvenser, att ta ansvar och veta vad som händer efter vissa handlingar - Så som Anonym ovan skriver... Det är just här problemet ligger tror jag.

Att man idag lägger för stort ansvar hos barn, att de ska förstå konsekvenser av ex våld och vapen.



Anonym Tack för bra formulering. :)

2011-04-27 @ 18:38:57
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Malin

Nu jämnförde jag de med ex vattenkrig. Båda leker krig med vapenleksaker..

Jag menar inte att man ska ge barnen något som ser exakt ut som ett riktigt vapen.. Och de var inte de du hade lagt ut bild på i inlägget innan. Utan de var typiska leksaker. Att leka cowboy, eller buzzlighger är en del i en rolllek som barn leker. De lär inte barnen varken att döda eller skada andra.



Att ge barnet en ak5a och en massa granater är en helt annan sak. Om de ser ut precis som riktiga vapen.

Och som jag skrivit innan när jag jämförde vanliga barnfigurer..

Och leken med dessa vapen ska väl ändå vara åldersanpassat så att de går att förklara och de har jag också sagt tidigare.. Dialogen är viktigast. Man utsätter ju inte barn för sånt de inte är mogna för. De är bara ren idioti. Men totalförbud mot leksaksvapen. Nej de tycker jag inte, men de finns ju en markant gräns för vad även jag tycker är tillåtet..

Och när leker man oftast med vapen. Jo när man klär ut sig och låtsas vara någon. Kanske Polis, kanske ja vad som. De är ju inte direkt så att de bygger sina egna bunkrar och bombar varandras hus. Då är de ju inte lek längre utan har gått över till mer allvarliga grejer..

2011-04-27 @ 19:35:14
URL: http://mulllis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu