Våld föder våld

Jag har skrivit om detta tidigare, men jag anser att det behöver talas om mer. Våld. Och inte vilket våld som helst, utan ungdomsvåld.

Idag kan vi läsa om 4åriga Nadia som blivit knuffad av sin cykel och fått sten kastad mot sig. Av ett gäng ungdomar.
Till synes verkar det inte ens som om de förstått att de gjort något fel, då de var kvar i lekparken när Nadias pappa kommer utspringandes. "Vi trodde det var en pojke", hade dom svarat när pappan frågade varför dom gjort vad de gjort......


bild tagen från aftonbladet.



Inombords kokar jag sönder och vill bara skriva fula ord som att dom är idioter som borde låsas in i ett hål i marken för att bli straffade. Men jag ska försöka vara "snäll", för tydligen så är det väl antagligen "synd" om dessa stackars ungdomar som inte haft en lätt uppväxt. Eller nåt i den stilen.

Jag slår hårdare för min "anti-våldkampanj" i mitt hem efter saker som detta. För det är faktiskt så att våld föder våld. Anna skriver det så bra på sin blogg:
"steget från noll våld till övervåld är betydligt längre än steget från vålds-tv, våldslekar och boys will be boys- bullshit till övervåld."

Denna händelse med Nadia hände i ett barnvänligt bostadsområde, därför fick hon vara ute och cykla själv trots sin låga ålder. Inte nu längre.
Ska det vara så??

Aimee har en kusin som får vara ute själv och leka, men jag blir fan orolig när detta sker! Vem säger att det inte kommer ske på fler ställen? För det kan omöjligt bara vara jag som reagerat på att våldet i vårt samhälle har eskallerat till en grad som är läskig. Folk blir skjutna på öppen gata på ljusa dagen, knivmord var och varannan dag, gängbråk om knark och varje måndag står det om helgens misshandel som skett efter krogen har stängt.


Ignorans. Ouppfostran. Likgiltighet. Empatilösa. Ilska. Förvirring. Känsloavtrubbade. Är det så dessa människor är, tänker oavsett ålder.... Och vart finns hjälpen? Vart finns rättsmakten, de vuxna och kampen mot våld?
Kommentarer
Postat av: Cornelia

Jag tycker alla tecknade och animerade serier med våld och skit borde förbjudas i tv.även alla leksaksvapen som bara finns för våldslekar. Jag förstår inte alls poängen med att det ens ska finnas. jag äcklas och mår illa, speciellt illa mår jag av människor som tycker det är helt okej, vettiga människor som på fullaste allvar försvarar krigslekar.



Som min kompis igår, jag tänker inte förbjuda mina barn att leka krig, för dom kommer ändå lära sig på dagis. Jaha? men okej så man ska inte försöka uppfostra sina barn trots att det är svårt och trots att samhället och dagis gör det svårare?



Jag tänker inte byta blöja på min unge för han kommer ändå skita ner sig igen?!

2011-06-25 @ 11:20:42
Postat av: Sofie

Finner inga ord för vad man känner inför detta... Vadå "Vi trodde att det var en pojke", som om det skulle vara mer okej för det?!?!

Blir så irriterad på att det inte görs nått åt kriminalliteten på ett ordentligt sätt och att folk knappt får nått straff alls, hur ska vi då få ett bättre och tryggare samhälle? Man går ju inte säker någonstans nu för tiden, ingen av oss!

2011-06-25 @ 11:20:57
URL: http://achaki.blogg.se/
Postat av: Elin & Koira

Kunde inte hålla med mer! Det är så sjukt att våld är en så tillåten del i vårt samhälle att det till och med finns i barnprogram! Mer Bamse till folket! :)

2011-06-25 @ 12:35:28
URL: http://koiruliini.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu