Vad som är viktigt för oss

För oss är det mycket som är viktigt, men viktigast är Aimee. Och därför valde vi en Montessoriförskola till henne att gå i. Vilket jag hoppas på att hon vill fortsätta gå på när hon börjar förskoleklass och sen skolan.


Fler föräldrar borde verkligen ta sig i kragen och läsa på om stället som de lämnar sina barn dag ut och dag in. Och om det händer något som man inte tycker är okej, då letar man efter annat. Känner man sig inte bekväm med att ta upp problem eller liknande med personal, ska man inte lämna sitt barn i deras händer.
Det finns för många barn som far illa pga att deras föräldrar inte vill flytta på ungen till en bättre förskola lite längre bort eller för att förskolan valdes pga den längsta kön in. Gör research, gå dit och prata med dom, kolla runt i området, hur är naturen, vart kommer deras mat ifrån, vilka öppetider har dom, hur stora är barngrupperna, vad har de för pedagogik etc.
Ja, jag kanske låter hård. Men om man inte månar om sitt barns trygghet så borde man inte blivit med barn från första början.

Vi läste på innan vi valde förskolor, googlade, kollade runt och hittade Montessori - perfekt för oss. Så vi sökte till alla montessoriförskolor i stan. Turen var på vår sida när Aimee fick en plats på det som faktiskt ligger närmst. :) Och om vi någon gång skulle flytta så spelar det ingen roll, för hennes plats skulle vi aldrig byta ut. Jag åker mer än gärna omvägar och går upp tidigare för att ha henne kvar på Trilobiten.


Låta barnen vara barn

Montessoripedagogiken är ett förhållningssätt till barn och kunskap. Med materiel och metoder som utgår ifrån barnets naturliga drivkraft att lära. Vi vet att inlärning funkar bäst när barnets spontana lust får ta plats. När vi låter varje barns intresse och mognad vara motivet för kunskap. Barn har nämligen en avundsvärd förmåga att helt gå in i det som är intressant. Och barn som vill lära något upprepar samma sak. Om och om igen. Tills de känner att de kan. Sen går de vidare. Förutsatt att miljön är förberedd och anpassad efter barnens behov förstås. Så att de kan ta för sig.

Fakta

Snäckan och Musslan är två avdelningar med totalt sex pedagoger och 22 barn mellan 1-3 år . Här lägger vi extra stor vikt vid omsorg och trygghet. Utevistelse, lek och sång, skapande, kortare koncentrationspass och lugna måltider prioriteras.

Korallen och Kräftan, som har ett nära samarbete med varandra, har vardera plats för 22 barn mellan 3-5 år. På varje avdelning jobbar tre pedagoger.

Förskolan har öppet varje vardag mellan klockan 7-17. Men självklart ser vi till att ha öppet om behov av ytterligare tillsynstid uppstår. Vi följer läroplanen för förskolan och är medlemmar i Svenska Montessoriförbundet. Hos oss får barnen frukost, lunch och mellanmål som kommer från restaurang Storseglet.

Målet
I enlighet med förskolans läroplan Lpfö 98 strävar vi efter att varje barn utvecklar öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar. För sig själv, sina kompisar och sin omgivning. Med de minsta är fokus att hjälpa barnet lära känna sitt egenvärde. Att utveckla självkänsla och tilltro till den egna förmågan. Redan nu börjar vi med att ge barnen den tid det behöver, oavsett vad det gäller. Vi ska stimulera barnets alla sinnen och tillgodose deras behov av rutiner, trygghet och ordning.

Med de äldre barnen handlar det om självständighet, social utveckling och lek, det som ju är barnens arbete. Barnet får träna sig i att ta egna beslut och stå för dem. De ska göra egna erfarenheter med uppmuntran och stöd av personalen. Att slutföra en uppgift man själv valt, eller valt i dialog med läraren, ska träna koncentrationsförmågan och självförtroendet.

Utbildningen
Under barnets första sex år är självständighet centralt för barnets utveckling. Barnet vill behärska sin kropp, lära sig ett språk, socialt samspel, ordna och sortera upplevelser och utveckla ett symbolspråk. De små barnen är intresserade av de vardagliga sysslorna som vi vuxna gör. De lite äldre barnen behöver aktivt handskas med saker för att upptäcka och förvärva kunskap. Barnens tankar och idéer tas tillvara i lärandet.

På förskolan har vi förberett miljön utifrån ”Hjälp mig att hjälpa mig själv!”. Barnen får repetera och göra samma sak om och om igen tills det känns färdigt. Pedagogen ska vara uppmärksam på varje barns utveckling och intressen. Dels för att kunna uppmuntra men också fånga upp när barnet är redo att bygga på med någonting nytt.

När vi är utomhus kan barnen röra sig fritt i sin egen takt. Det viktiga är inte att ha ett mål att gå till. Nej, det roliga är alla hinder och spännande saker som dyker upp på vägen.


Ingenting når intellektet utan att först ha upplevts genom sinnena. En person som målar, dansar eller skriver "tänker" med sina sinnen. Vår miljö är anpassad för att möta barnets behov av stimulans, frihet och rörelse. Den är vacker och lockande i rena klara färger med struktur, ordning och harmoni, allt i barnens storlek. Borden och stolarna är små. Tvättfat och spegel i rätt höjd för att uppmuntra självständighet. Pedagogiskt materiel och leksaker är placerade på låga hyllor så barnen själva kan ta fram och ställa tillbaks på samma plats.

En skoldag
På förmiddagarna fram till lunch råder full aktivitet. De yngre har en kortare arbetsstund med självvalda aktiviteter, de äldre barnen ägnar hela förmiddagen åt aktiviteter som de väljer själva eller i samråd med lärarna. Här får du se barn som bakar, putsar skor, dukar bord eller ägnar sig åt andra praktiska sysselsättningar. Du träffar också barn som med hjälp av färgglada pärlor, träkuber och stavar sätter sig in i matematikens grunder. Någon lägger i fullständig koncentration pussel med världsdelarna som bitar. En annan tränar sig i konsten att skriva. Genom lek och stimulans får barnen utlopp för sin fantasi och svar på sina många nyfikna frågor. Självklart har vi pedagogisk samling innan maten, hjälp med dukning inför lunch och städning efteråt. Mellanmål och utelek också! Och barnen uppmuntras alltid till att aktivt delta. Vår miljö är förberedd för det!


Föräldrarnas roll
Samarbetet och dialogen med föräldrarna är en resurs för vår pedagogik. Tillsammans ska vi respektera, följa och leda barnen utifrån individuella förutsättningar. Föräldrarnas engagemang är välkommet men helt frivilligt. Vi har föräldramöten och utvecklingssamtal varje termin. Tack vare det lilla och personliga formatet på skolan är beslutsvägarna korta och föräldrar kan alltid snabbt få svar på sina frågor och framföra sina synpunkter. Utan krångel och byråkrati.

Informationen är tagen från TRILOBITENs hemsida.



Ett stort plus är ju även all skog runtomkring förskolan.
Detta är påväg hem idag, vi kastade massor av löv i luften, plockade kottar och lyssnade på fåglar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu