JAG



Dagligen matas vi från tidig ålder hur vi lever i och ska leva i ett samhälle som är format efter hetronormen där alla ska sträva efter en framtid med mamma, pappa, barn, bil, villa på landet och en hög inkomst med bra karriär. Detta finns inte bara i modemagazin, utan även i de flesta barnböckerna! För det måste ju introduceras tidigt så barnen vet vad de ska stäva efter när de växer upp, innan de blir vuxna. Som om det inte vore nog har vi uteslutit människor av annan härkomst, med fysiska/psykiska handikapp, andra familjekonstellationer och liknande.


Att ha hittat inspiration, redskap och lärdom till att kunna vara jag och bara jag - har förändrat mitt liv. Jag har lärt mig att genom att sätta mig själv först ger mig möjligheten till att vara den bästa för andra. Inte tvärtom.
Jag har även lärt mig att älska mig själv genom att inte förändra den jag är för andras skull. Att inte följa samhällets normer som gör mer skada än nytta. Alla dessa "krav" som ställs på människor i samhället, har bara varit en börda genom min uppväxt och mitt liv. Men inte nu längre. 



Jag tänker inte vika mig från att min och min familjs väg, bara för att samhället säger att man bör ha minst två barn. Att man ska var högutbildad och tjäna massor av pengar. Eller att man måste vilj abo i ett hus för att vara lycklig. Köra senaste bilmodellen och resa utomlands varje år.
Jag tänker inte banta mig smal och träna tre gånger i veckan för att en liten skittidning säger att jag borde göra det för annars så kommer min man inte åtrå mig. Jag tänker inte heller hitta på "knep" för att behålla honom så att han inte väljer en yngre flicksnärta framför mig när vi blir gamla och grå.


Nu har jag valt att sätta ett barn till detta samhälle.
Då är det min skyldighet som förälder att göra det bästa för mitt barns framtid! Det är min uppgift att redan från hennes start i livet ta fram det som saknas i "vanliga" tidskrifter/böcker. Att ge henne möjligheten och redskapen för att förstå hur samhället faktiskt är uppbyggt, hur olika alla människor ser ut och att man ska vara sig själv - det är det viktigaste för mig.
Det är därför jag är noga med att låta henne utveckla en egen personlighet och framtid genom erbjuda allt.



En av de första böckerna från OLIKA FÖRLAG som Aimee fått.
Vi prenumererar även på den barntidning som jag hjälpt till att promota för att få in nya prenumeranter till. TIVOLI.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu