Konsekvent.

Hemma hos oss är vi konsekventa och vi står för våra ord. Speciellt när det kommer till Aimee, då vi insåg ganska snabbt att dom små liven är smartare än vad vi blivit upplysta om! Redan som små bebisar kan dom ju räkna ut saker ;)

Om vi har sagt nej om någonting, så är det ett nej - vilket Aimee är väl medveten om. Självklart kan hon försöka få sin vilja igenom genom att snyfta och gråta lite för att testa oss. Men vi ger oss inte för en framklämd tår i ögonvrån. Vi har ju aldrig heller gjort det så hennes "gråtförsök" går över nästan med detsamma som det startar.

Vi kör samma sak när hon gör något hon inte får och blir tillsagd. Aldrig tar vi direkt bort t.ex. plupparna för att hon kanske kastar dom på golvet. Nej, hon får en tillsägelse om att "så gör vi inte. Ingen här får kasta med saker. Då plockar vi bort plupparna vet du." - innan vi tar bort grejerna. Detta för att hon ska få en ärlig chans att förbättra sig och lära sig att vi inte bara tar bort utan att säga till först. Kommunikation är liksom A & O.

En annan sak vi kört med från början är UNDANMANÖVER. Blir hon ledsen/upprörd över någonting som hon inte får göra, kan göra eller liknande så tar vi fram någonting annat, förklarar sen också varför vi gör så. Det är viktigt för mig att hon från tidig ålder lär sig VARFÖR vi gör som vi gör. Samtidigt som vi är konsekventa vid allt vi gör.
Har vi sagt att hon hon fortsätter kasta pluppar i golvet så blir det inget mys framför film innan vi går och lägger oss, och hon fortsätter kasta pluppar - då blir det ingen film. Inget konstigt med det liksom. Detta har jag lärt mig från att ha sett andra föräldrar som inte är konsekventa vid vad de säger. Tomma hot om inget lördagsgodis, ingen bio eller utegångsförbud, som sen inte gäller när det väl kommer till kritan för att "man orkar inte bråka om det". Detta leder ju självklart bara i sin tur till att barnet vet att även om mamma/pappa säger att det inte blir något lördagsgodis så får man ändå det i slutändan......




Vad har ni för tankar om kommunikation, konsekvenser och rutiner??
Kommentarer
Postat av: Frida M

Samma som du och jag försöker så gott jag kan att efterleva det men måste tyvärr erkänna att jag ibland motvilligt och/eller omedvetet viker mig...



Däremot verkar vi ha olika åsikt om vad konsekvens är. Jag skulle aldrig ta bort tv-myset för att Selma kastar pluppar. För mig är det ett straff som inte har med själva pluppkastandet att göra. För mig är konsekvens något som är en direkt följd av ett beteende, dvs kastar hon pluppar får hon reda på att om hon fortsätter så måste jag ta bort dem för henne. Fortsätter hon tar jag bort plupparna och därmed är saken avslutad. Ett straff är ju något man kan bestämma, t ex inget filmmys eller inget lördagsgodis och sånt gillar inte jag. Jag vill inte att Selma ska undvika att kasta pluppar för att hon ska få filmmys utan för att hon vet att man inte gör så.

2011-09-19 @ 21:50:59
URL: http://fridaochpricken.blogspot.com
Postat av: Angelica

Frida

Jag förstår din poäng, och jag håller med. Tror att jag formulerat mig konstigt, men även att mitt exempel om att kasta pluppar inte är mest optimalt. Kom bara inte på nåt annat ;) haha



Vad jag menade var det att om vi sagt att om hon fortsätter med något blir det en konsekvens(oavsett vilken) - då är det inte ett löst hot, utan vi är konsekventa av vad vi sagt.



Och visst händer det att vi också ger vika någon gång ibland, man ska ju aldrig säga aldrig. Dock så är det kanske en på hundra och då är det för att vi sagt nej och direkt kommit på att varför sa vi nej för?? Vi tyckte ju inte att det skulle vara nej, så då ändrar vi oss. Och det är ju tillåtet att ändra sig ibland.

2011-09-19 @ 22:29:47
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Ankan

Låter lite som samma bullshit som alla föräldrar bloggar om. Vi är så konsekventa och duktiga. Är det några föräldrar som har utgångspunkten "Vi är alltid som himla o-konsekventa och gör aldrig som vi sagt till barnen"?



Det du skriver är vettigt, men sunt förnuft och trodde du verkligen någon skulle tycka annorlunda? :-)



2011-09-20 @ 08:16:53
Postat av: Angelica

Om det inte passar behöver man inte lägga en kommentar överhuvudtaget.

Dessutom så vet jag många föräldrar som inte alls är konsekventa med vad de säger kontra vad de sedan gör... Och nej, alla har tyvärr inte sunt förnuft.



Du får jättegärna sluta läsa min blogg om det nu, enligt dig, är bullshit!

2011-09-20 @ 08:50:21
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Fia

Himla bra inlägg! Men jag måste säga att jag är himla konsekvent på sådant som behövs MEN sen är det ju en himla envis dotter som jag kanske inte jämt tar fighten med och viker mig. Har jag sagt att hon måste ha ordentliga kläder på sig till dagis och hon sen envisas med att ha tights sommarklänning och inga strumpor till dagis och jag ändå säger NEJ blir det så ibland att hon då får ta konsekvensen av att det är kallt(å får ta på mer kläder på dagis) och då lär sig att lyssna ;) Helt klart att lär man dem när dem är små vet dem också vad som gäller vid Nej och allt sånt. Men sen när dem börjar bli en helt egen person och säga nej då är det svårt att ta varje fight tycker jag personligen :) Så jag är konsekvent vid sånt jag tycker är viktigt som jag aldrig viker ifrån sen kommer det småsaker då jag ibland är himla Okonsekvent :D

2011-09-22 @ 22:22:48
URL: http://theblondeisgone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu