Nu ska vi borsta tänderna, borsta borsta tänderna

Varje morgon och kväll gör vi i vår familj, så som typ resten av Sverige. Vi borstar våra tänder. :) Och eftersom att jag vuxit upp med en lillebror på 10år yngre än mig så har jag många minnen av hysteri vid tandborstning då lillebror vägrade tillåta detta. Och så har man ju hört/sett skräckhistorier med föräldrar som sitter på skrikande barn på golvet som gråter och sparkar - för vadå?


När Aimee var nyfödd, fram tills hon fick egna tänder - har hon varit i min famn/legat på golvet/suttit i babysittern när jag och/eller Joakim borstat tänderna. När hon sen fick egna tänder började vi borsta dom samtidigt som vi borstade våra egna tänder utan att göra en sak av det. Vi tog inte heller fram en tandborste att ha som leksak för att visa att tandborsten ska vara i badrummet och endast användas vid tandborstning.

Detta har verkligen hjälpt oss så in i Norden med tandborstning i vår Aimees mun!
Så jag vill verkligen tipsa andra föräldrar om att inte "göra en grej av det". Låt det vara naturligt för barnet från början. :) Inga måsten eller påtvinganden och framför allt inte bara en dag när barnet fått tänder ta fram en tandborste och borsta. Låt istället barnet dagligen se er borsta tänderna och få en naturlig känsla över det hela.



Idag borstar hon 90% av sin mun själv. Sen hjälper jag/Joakim med det sista för att säkerställa att alla tänder fått sig en omgång.
Visst kommer det trötta kvällar där det mesta inte riktigt går bra, utan det gråts lite och så - men det tillhör tydligen att vara förälder ;) hahaa



Hur har ni gjort med tandborstning? Hur går det till när barnet ska borsta tänderna?



 

Kommentarer
Postat av: Anna

Vi har borstat sen Skorpan fick sina första tänder, nu när hon är så stor att hon vill vara delaktig så får hon borsta själv först sen borstar vi lite noggrannare efteråt!

2012-03-13 @ 14:28:59
URL: http://stkorsgatan10.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu