Löner

Vilket jävla liv det varit om de svenska skolorna senaste tiden. Jag har ju inte gått i skolan på några år och har ännu inte några barn som går i skolan - så därför kanske jag inte heller blivit så engagerad.
Självklart blir jag förfärad över att läsa om elever som hetsas att äta på mindre än 20minuter eller lärare som ger ut rätta svaren och liknande! Men jag har svårt att tro att detta gäller varje skola i vårt avlånga land. (Naivt? hoppas inte det)


Men nu har iaf lärare brutit sin tystnad och väljer att berätta sin syn. Det första som tas upp är, LÖNEN. Den är för låg helt enkelt. Stackars arma kvinna tjänar "bara" 26.000kr i månaden...
WHAT THE FUCK?!?! BARA?? Hur kan det vara lite? Herregud. Jag har en månadslön på 15.000:- och inte fan ser ni mig gnälla ut i medier om lönehöjningskrav...


Jävla idioter som inte fattar att man får fan leva efter sin inkomst, inte kräva inkomst efter hur man vill leva! Visst, det går inte jämföra löner mellan olika yrken då vi gör samhället olika typer av tjänster. För vi är alla lika värda i samhället, oavsett om vi lär barn att räkna, plockar upp skräp, lagat mat på restaurang eller tar blodprover.




Kanske är det för att jag själv aldrig varit höginkomsttagare och vet således inte vad det innebär att ha massor med extra pengar i fickan för att utöva sina stora dyra hobbys med. Eller hur det känns att äga en miljonkronorsvilla och två fina bilar. Eller hur mycket pengar som behövs för att köpa inredning i designbutiker och kunna åka utomlands varje sommar på semestern.
Men att gnälla om man har en lön på 26.000:- så tycker jag fan att man hånar oss andra som tjänar tiotusen kronor mindre - trots att vi har ett jävla betydelsefullt arbete!
Kommentarer
Postat av: Catarina Sjöqvist

Enligt min mening är läraryrket ett ytterst viktigt yrke. Skolan är viktig på så många plan. Om man kikar på vad lönerna för läraryrket är i USA så anser jag att det är att skita på människor som utför ett helt gudomligt arbete och som verkligen drar ett tungt lass. Ett skämt rent ut sagt.

Jag håller med om att vi alla är lika värda. Men just när det kommer till läraryrket. Då viker jag, då är jag beredd att hålla med om att det är liiite viktigare. Min egen roll går inte att jämföra. Vad gör jag som är lika betydelsefullt som en lärare?! Jag tycker helt enkelt att det är bland det finaste. När man ser engagerad förskolepersonal, låg och mellanstadiepersonal, när jag ser hur dom arbetar med att lära våra barn hur man respekterar andra människor, hur man ödmjukt ser på livet, hur man delar med sig och behandlar andra människor. Då betyder inte mitt arbete någonting.

Och det arbetet tycker jag utan tvekan att dom ska ha betalt för.



MEN, att gnälla över en lön på 26.000 kr är smått galet. Det är en helt annan grej. 26.000 kr är mycket pengar.

2011-05-19 @ 13:29:39
Postat av: Elin & Koira

Nu tycker väl jag att 26 är en helt rimlig lön, men precis som Catarina säger här ovan tycker jag faktiskt att skolpersonal ska ha högre lön.



Det vi gör om dagarna är att ta hand om andras barn, uppfostra dem (självklart gör föräldrarna det med, men vi har en del i det också) och se till att de lär sig människors lika värde och andra sjukt viktiga saker som man har ENORM nytta av i sitt liv.



Jag skulle vara nöjd om jag hade en lön på 26.000 i månaden, verkligen. Men nu har inte jag det - och då har jag ändå pluggat 3.5 år för att utbilda mig. Plus det tuffa jobb jag utför varje dag, varje månad... DET är inte okej.

2011-05-19 @ 14:15:19
URL: http://koiruliini.se
Postat av: Angelica

Jag måste först säga att jag SJÄLVKLART HÅLLER MED OM att läraryrket är ett otroligt viktigt yrke och förtjänar bra lön.

Sen vad "bra" eller "hög" lön är ju väldigt personligt, vad man själv ser som mycket eller lite pengar. :)



Vad gäller engagerad personal är också väldigt svårt att avgöra oavsett vart personalen arbetar. Det finns otroligt engagerade människor i olika yrken på olika arbetsplatser och därför går det liksom inte motivera att den och den smo är mer motiverad och engagerad ska ha bättre lön.



Men som sagt, min poäng var att jag själv personligen anser inte att 26000:- i månaden är en låg lön.

Jag vet ju inte vad personen i fråga gör för att få denna lön och kan ju egentligen inte avgöra om det är rätt lön utifrån arbetet kanske....

2011-05-19 @ 15:04:12
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Anna R

Jag måste bara göra ett tillägg! 26 000 kr i månaden är inte lite pengar, men jag tror inte att den de pratat med är nyutexaminerad lärare utan har jobbat ett tag. Ingångslönerna för lärare är oerhört låga med tanke på att de har pluggat flera år. Jag har hört att ingångslönerna kan vara omkring 17 500 i månaden och det verkligen lågt med tanke på de år de ändå studerat och hur viktigt läraryrket är. De som pluggar lika länge på universitetet, t ex ekonomer eller civilingenjörer har betydligt högre ingångslöner!

Det är samma problem inom sjukvården som med läraryrket, sjuksköterskor och undersköterskor har också jättelåga ingångslöner och dessutom är det svårt att höja dem drastiskt då det är så många anställda inom kommun och landsting. På många sätt förstår jag dem, likväl som jag förstår hur du resonerar i inlägget. Allting ser ju olika ut beroende på vad man jämför med!

2011-05-19 @ 19:01:29
Postat av: Anonym

Vad behöver du för utbildning för ett städjobb? INGEN! För att bli lärare? 3,5-7 år! Med studielån som ska betalas tillbaka och med 48-timmars arbetsvecka! Då är 26000 kanske inte så mycket längre?!

2011-05-19 @ 19:13:23
Postat av: Angelica

AnnaR Jag tror du har rätt med att 26000:- nog inte är en ingångslön. Och vad den ingångslönen är för en lärare har jag ju ingen aning om.

Det var ju just den siffran som jag kände inte var så låg. :) Och det var ju just det jag blev lite sur på, som du också förstod.



SOFIA EKLÖF Du är inte anonym bara för att du inte skriver i ditt namn. Och eftersom att du klart och tydligt inte är tillräckligt smart i skallen att förstå min poäng med inlägget så kanske du ska hålla käften.

Och jo, på min arbetsplats behöver man en utbildning. Och jag har som så många andra också studielån att betala tillbaka. Och jo, om jag hade jobbat 48timmars vecka så hade jag varit nöjd med 26000:- för det är inte lite pengar. För mig. Men du kanske anser att det är lite pengar.

2011-05-19 @ 19:24:02
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Madde (Jockes Madde i Lund)

Hej!

Tror det är första gången jag gör ett inlägg i dina debatter Ankan, även om jag följer de flesta och tycker de är intressanta. Men detta berörde mig mer än väntat av någon anledning. Och så behöver jag en jobbpaus ;) Har förstått att du gillar åsikter från olika håll så jag tänkte ge min egen, som sk höginkomsttagare.

Vet inte vad det är för en märklig individ som postat inlägget ovanför... Jag tycker det finns så mycket som är skevt när det gäller utbildningslängd/innehåll och antal utbildningsplatser i förhållande till efterfrågan på arbetsmarknaden och ingångslön/lön. Jag tror dock att just efterfrågan är viktigt. Det är ju trots allt utbud-efterfrågan som styr prissättningen av det mesta annat som konsumeras.

Jag ser det hela som en kedja där det ständigt sker konsumtion av varor och tjänster. Vi vanliga människor köper varor och tjänster av företag. Företag köper varor och tjänster av andra företag. Samtidigt "köper" staten tjänster från sjukhus, skolor mm, dessa tjänster är till för oss och i gengäld betalar vi skatt/moms till staten. Vi lärde oss alla på någon tråkig SH-lektion i högstadiet att det är utbud/efterfrågan som styr priset på alla dessa typer av varor och tjänster. Finns det lite av något som många vill ha - ja, då blir det dyrt. Tyvärr tror jag att det är så även med arbetskraft. En arbetsgivare som behöver arbetare som det inte finns så många av måste betala lite mer för sin personal, det behöver ju inte ens handla om att folk har rätt kompetens - de måste ju bo på rätt ställe oxå. LKAB (gruvbolaget i Kiruna)är ett exempel, där får ingenjörer väldigt höga löner eftersom det är få ingenjörer som flyttar till Kiruna.



Jag är civilingenjör och arbetar som processingenjör inom VA-branchen, mitt arbete går ut på att designa reningsprocesser för avloppsvatten och dricksvatten samt att starta upp projekt och utbilda driftspersonal. Jag kan ibland känna att det är orättvist att civilingenjörer i fordonsindustrin tjänar så mycket bättre än jag, borde det inte vara viktigare med rent dricksvatten runt om i världen än med bilar? Men samtidigt kan jag tänka att allt behövs kanske, även om jag hellre haft med mig en sjuksköterska än en konstnär på en öde ö så finns det på något sätt tillfällen för allt - världen skulle bli så trist utan konst. Så det kanske inte handlar om vad som är viktigast utan om vad vi är villiga att betala för? Staten är uppenbarligen inte villig att betala mer till sin personal (om det beror på att vi i vår tur betalar för låg skatt eller om staten har problem att prioritera är jag inte så insatt i). Trots detta finns det tillgänglig personal, kanske är det så olyckligt att det finns för många? Och därför pressas inte priset dvs lönerna upp?

Vet inte om jag får fram min poäng, hoppas ni inte misstolkar detta. Jag menar inte att det är rätt att löneläget är rätt som det är. Jag är bara ute efter att se en förklaring som kan hjälpa till ändra vår syn på det hela. Som får oss att bryta oss loss från invanda mönster där ett par jeans för 300 kr känns billigt medans tandläkaren för 400 känns dyrt! Varför då? För att vi är vana vid det... Jag lägger i regel ganska mycket dricks när jag ute och äter, det är mitt sätt att betala det jag tycker det är värt. Jag har inte samma möjlighet att påverka staten vad de betalar sina anställda, mer än att betala mer skatt. Och det hade jag gärna gjort. Visste ni förresten att min A-kasseavgift är väldigt låg, för det är så få ingenjörer som är arbetslösa? Att när jag pensionssparar får jag göra ett större skatteavdrag som höginkomsttagare?! Sådana sjuka saker kan göra mig vansinnig!

Men det jag egentligen ville komma till :)

Jag tjänar betydligt mer än 26 000, min spontana känsla är att det är orimligt lågt. Inte för att jag har läst på LiTH i flera år, inte för att jag har hundratusentals kronor i studieskuld, inte för att jag fortfarande inte gått från jobbet, inte för att jag tycker att jag är bättre än någon av er andra. Jag har inget svar på varför, mer än ett patetsikt "då skulle jag ju inte ha råd med någonting". För precis som alla andra har jag vant mig vid den sjuka värderingen som finns av människors arbete, och jag förväntar mig att få den lönen jag anses vara värd. Mitt jobb betalar dessutom telefon, träning, sjukvård. Så lönen räcker till ganska mycket. Jag och min sambo bor i en bostadsrätt, vi har bil, vi har dyra kläder och dyra möbler. Vi reser en hel del och vänder väl inte direkt på varje krona. Är vi lyckligare än dig Ankan? Absolut inte, förmodligen tvärtom. Men detta är den världen vi är vana vid. Och med det sagt vill jag att du ska veta att när jag beklagar mig över min dåliga lön så är det inte för att håna dig eller någon annan. Jag vill att du ska veta att alla vi som tjänar lite mer ser inte ner på er som inte gör det, det är de som sätter priserna på oss som ser ner på er. Jag brukar säga att jag måste vara rädd om mitt huvud, för utan det duger jag inte till någonting. Jag är fullkomligt opraktisk, har tummen mitt i handen, har inga estetiska talanger... Jag kan räkna och tänka logiskt - that´s it. Jag avundas alla er som kan göra så mycket häftiga grejer! Jag kan inte ens fläta mitt eget hår. Av någon anledning så är folk villiga att betala en massa för mitt huvud, jag har svårt att tro att det är för att jag är bättre än någon annan - jag tror det är för att det finns inte så många som jag.



Hoppas jag bidragit med nya tankar och inte upprört alltför mycket.

/Madde

2011-05-19 @ 20:55:42
Postat av: Angelica

MADDE TACK så jättemycket för din kommentar! Jag blir så glad att få läsa riktigt genomtänkta, intelligenta och bra kommentarer som får mig att stanna upp, tänka till och förstå lite bättre! :) Jag uppskattar innerligt din ärlighet och din åsikt. Det fick mig att öppna upp ögonen lite mer.



Jag vet ju att man inte hånar mig för att jag har mindre lön än 26000. Det var ju lite plumpt skrivet av mig. Vad jag menade på var att för MIG så är det inte lite pengar, tvärtom. Men som du skriver - för den som är van att ha den pengen, så kan det lätt ses som "för lite" då man oftast skaffar sig utgifter efter inkomsten.



Jag anser att vi får in lite i hushållet. Denna månad är det 18000 efter skatt som vi har att leva på till 15:e juni. Då får jag lön på ca13000 och Jocke ingenting. Men för någon annan så kanske det låter som mycket. Det är ju som du säger, vad vi är vana med.



Dina tankar om efterfrågan och allt det där - KLOCKRENT och jag är säker på att du är inne på rätt spår. Är det okej om jag kopierar detta och lägger på fb i den diskussion som råder där??



"hon har lite innanför pannbenet det lilla trollet" sa Jocke ;)

För övrigt så tycker jag det är på tiden att ni kommer upp o säger hej snart! KRAMAR

2011-05-19 @ 21:23:50
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, varför skriva mitt namn när du ändå vet? Du verkar ju sjukt smart i din skalle (har du ens någon?)! Det måste ju löna sig att studera, då kan man inte sitta på så låga löner som lärare! 26000kr/mån är inte mycket i dagens samhälle där ett halvskapligt hus kostar 3 miljoner! Vem vill inte kunna ge sina barn en trygg uppväxt och mycket upplevelser?

2011-05-19 @ 21:37:18
Postat av: Angelica

Nej, jag har nog tappat min skalle någonstans... undrar vart.... vem säger så? inte ens Aimees kusin på 6år skulle komma med en sån larvig kommentar. Skärp dig, du är vuxen och borde också kunna ta att man ifrågasätter när du slänger ur dig omogna "anonyma" kommentarer.



Vadå "det måste löna sig" att studera? Alla människor på jorden som ARBETAT sig dit de kommit idag, de ska inte få ha bra betalt då eller?



Vad har ett hus för 3miljoner att göra med en lön på 26000:-?? Hög lön garanterar inte en trygg uppväxt med mycket upplevelser.



Pengar är inte allt. Och jo, 26000:- i månaden är mycket pengar. Man måste bara veta lite om ekonomi för att förstå det.

Men pengar är inte allt. Synd att fler inte förstår det.

2011-05-19 @ 22:40:09
URL: http://aimeesmom.blogg.se/
Postat av: Madde

Kul att tillföra något :) Och att det gick fram hur jag tänker, och att du tyckte det var genomtänkt. Kändes mest som flum när jag skrev det.

Vill helst inte ha det publicerat i sin helhet, det om min privatekonomi och mina tankar om vad som är mycket pengar kanske kan vara endast för bloggen. Att man skaffar sig utgifter efter inkomst har ni säkert ändå redan kommit fram till. Men du får gärna lyfta ut flummandet om efterfrågan, men jag vill inte ha det länkat till mig.



Och ja, nu var det verkligen längesen vi var uppe i linkan. Åker oftast till Sthlm när jag far iväg på helgerna för att träffa vänner. Tyvärr blir det oftast med flyg och då är det lite lurigt att hoppa av på vägen för att säga Hej ;)

Men i sommar kommer iaf jag upp några dagar.

Sen får ni inte glömma bort att ni har en stående inbjudan till Skåne!

Kramar

2011-05-20 @ 08:57:24
Postat av: Catarina Sjöqvist

Det är precis som madde antyder långt ifrån alla människor som har de rätta egenskaperna för att utföra något så (enlig dig sofia) simpelt som att städa, Eller praktiska, estetiska sysslor.

När jag rekryterar och möter en människa som kommenterar i sin ansökan eller intervju att alla kan städa, så slänger jag dessa papper direkt.

Jag önskar så att du kom till oss på vårt arbete en dag och provstädade en villa i 200 Kvm klassen. 3 timmar får du på dig. Efteråt vill jag att du framför kunden ger ett par hållande argument där du förklarar det du påstått. Att vartenda dumhuvud kan städa.



Lycka till i Livet.

2011-05-20 @ 15:16:00
Postat av: lwr8jbh4

Mistake エアジョーダン 激安 After surviving an assassination attempt in the Tucson mass shooting last January, Rep ノースフェイス ダウン We really need to dashing off real quick to Surabaya ティンバーランド ブーツ The lining in fakes is often made with cheaper Couture's clothing line became available to the public カナダグース ベスト One, the Marin Alliance for Medical Marijuana, is the state's oldest dispensary, and is subject to penalization under the federal law Haag cited because it's within 1,000 feet of a park, NORML said ティンバーランド スニーカー she sent me a drunk message on night that i refused to reply to saying that she needs me カナダグース ダウン It is good fun feeding them bananas and sugarcane (20BHT a bag) ナイキエアージョーダン This story ran in 2011, and we sharing it again as Bourdain explores the role of food in the Korean community エアマックス 2013 Work and health can be quite active, too: Take assertive action, but avoid letting irritabilities rule your decisions or behaviors カナダグース ジャスパー She had no fear and so when she died it was just sort of I don't know, sort of amazing ティンバーランド David Norman, the director of Sotheby Impressionist and Modern department, which organised the sale, dispatched staffers to surround the bidder ジョーダン 新作 So I think he'd be terribly amused now ザ ノースフェイス ダウンベスト The designs are feminine, fluid, delicate and detailed, showing a fascinating fusion of different worlds エアマックス 2013 As always, my 13yearold son has waited until bedtime to download his anxieties カナダグース ダウンベスト There a section on meals that take less than 5 minutes to prepare, a guide to foodprep basics, and a portiondistortion list of visual cues that quickly tell you what a real serving looks like jeremy scott 新作 ' He was shocked even as the word came out of his mouth, he laughs ティンバーランド 店舗 But what is wonderful is the closeness that I had with my family became even more so there was a ring of protection around me supra 通販 So we see it ジョーダン

2014-01-21 @ 03:59:32
Postat av: wgd8tfn9

Public services set out to fix problems for individuals and communities and, in doing so, they take away control from people by making them passive recipients of services エアジョーダン 新作 So especially considering that, everyone was quite stylin! Not only did she ask me to style everyone for the encore, she asked me and several of her close friends to come and sing and dance with her! We sang, boyfriend Back as well as, the road Jack timberland 靴 LOCATION: I would advise that unless on an excursion or accompanied by a guide to not venture too far! We were advised to see the town Puerto Plata one day why is a complete mistery to me supra スニーカー " Amen timberland 通販 Because they are either written for young people to become professional athletes, or is written to have a "do not run or give me death," yet the strong will not grasp the essentials of the fanatical sports fan running ティンバーランド スニーカー THE SAN FRANCISCO FACTOID The longest and one of the oldest streets in SF, Mission Street follows the original trail which linked the village of Yerba Buena with Mission Dolores ジェレミースコット 店舗 United Auto Workers (D)The United Auto Workers union has contributed $10,707,000 million to super PACs in 2012 ジョーダン 新作 Rather than reacting to cyberattacks, he said, graduates will know how to predict vulnerabilities and build a system to prevent attacks ノースフェイス レディース Even after the joints on the Lower East Side raised their prices, this place kept theirs down ティンバーランド ブーツ Adelson, his wife and his daughter have combined to contribute $10 ジョーダン 新作 We simply thought so hard about these that they began to seem real to us ザノースフェイス ダウン I just feel it's a bit private, both for me and for other members エアジョーダン 激安 When it comes to weight loss and bodily overhauls, Day 1 sometimes starts with an epiphany tootight pair of jeans, an isthatme? look in the mirror, or an innocent you pregnant? from a toddler エアジョーダン 新作 vital to attracting a mate カナダグース カムループス Lewis certainly did ノースフェイス レディース Timur Kim's references a monochrome argyle twinset from the early 1960s timberland 店舗 " I have no show biz aspirations, but you can send a German shepherd to a major studio by herself, I am resigned to I must the dog カナダグース ダウンベスト Korean BBQ is popular, but something you might only go to once a week, maybe on a Sunday or after church, explained Park, who was born and raised in South Carolina ジョーダン レディース

2014-01-22 @ 07:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu