Fan jag har misslyckats!

Att vara förälder sätter en sådan press på en själv att man ibland ångrar beslutet om att skaffa barn.(Nej, självklart önskar jag inte att Aimee inte fanns!)
Jag ska vara en god förebild.
Jag ska säga rätt saker.
Jag ska tillrättavisa.
Jag ska uppfostra.
etc.
etc.
etc.
etc.


Ja, ni därute med ungar fattar ju precis vad jag menar.
Minsta lilla grej och liten egenskap man har, som är av negativ utstrålning kan ju för fan överföras till barnet och totalt fucka up dess uppväxt. FATTA VILKET ANSVAR!
Jag gör iaf så gott jag kan och ja, jag kallar mig jävligt duktig när jag inser hur bra vi har uppfostrat Aimee. Men jag är inte sen med att erkänna mina misslyckanden i att uppfostra henne bra.

T.ex. Vi har ända sen Aimee varit liiiiten sagt "vad duktig du är" när hon gjort någonting nytt/gör som hon blir tillsagd. Detta har ju resulterat i att hon ofta vill göra saker för att få den uppmuntrande kommentaren. Den är i sig inte är så himla farlig, men när man(som jag då) säger det en mijlon gånger om dagen om allt - då blir den skadlig för barnet och barnet eftersträvar att få höra det. Hon växer upp och blir ett "duktigt" barn, vilket i sin tur kommer kunna att resultera i att hon blir en sån där skitjobbig lillgammal unge. Men jag jobbar hårt för att arbeta bort detta då jag vet att det inte är bra.
Samtidigt är det svårt eftersom att hon samtidigt har börjat efterapa oss och ger oss samma komplimanger för saker vi gör. "Duktig mamma. Bjaaaa", säger hon och klappar mig på huvudet när jag lyckats sätta på henne skorna på morgonen!
Applicera jättegärna detta på "vad fin/söt/gullig du är" och gissa hur den ungen kommer bli/vilja eftersträva när den växer upp....


Hur som helst. Detta är ju någonting jag skulle kunna prata om i evigheter! Vända ut och in på och leta på mer fel jag gör. Och varför bloggar jag om detta? För att verka duktig?? Nej! Och om någon tror det så kan denne ta sig i röven och läsa någon annans blogg.
Jag skriver för att ventilera. Jag skriver för att få andars synvinklar, tips och råd - samtidigt som jag vill dela med mig av det jag faktiskt tycker är bra.



Appropå att vara en god förebild.
JAG UTMANAR ER ALLA ATT KÖPA EN CYKELHJÄLM(Om ni ska ut och cykla det vill säga.) Barn gör inte som vi säger. Barn gör som vi gör.
Aimee: "Mamma åsso ha jälm?" Angelica: "Ja, mamma ska också ha sin hjälm på sig".


Hjälmen är från Bertil & Anderssons i Johannelund. 449:- och det var deras mest sålda cykelhjälm. Finns i blått, rött och svart.

Kommentarer
Postat av: svärmor

bra Angelica, vad du duktig du är =D

2011-09-23 @ 13:45:47
Postat av: Veronica

Japp...våran tjej säger till mig efter vi har haft olika åsikter- Nu ska jag vara duktig mamma! Nu ska jag lyssna på dig.



Hm, kanske inte är så bra i längden och JA jag är väldigt, väldigt dålig på att dölja mina dåliga sidor för dotter och hon har tagit efter dom, tyvärr:(

Inte alltid så lätt att säga "rätt" och göra "rätt " och vara tipptopp.

Vore kanske lite tråkigt också?

2011-09-23 @ 22:20:21
URL: http://www.thingsgohmm.blogspot.com
Postat av: en ullis

Hej!



Bra där att du är "duktig" ;) och använder cykelhjälm. Cykelhjämsvett måste läras ut redan i tidig ålder annars får man fajtas med tonåringar som slänger den i närmsta buske.

2011-09-24 @ 10:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu